Fjernsynet har etter andre verdenskrig vokst frem til å bli et av de aller viktigste massemediene. Det har endret menneskers tidsbruk og lesevaner og har satt sitt preg på andre kulturformer og ytringsformer. Fjernsynet er basert på bilder og har utviklet seg til et medium for opplevelse (særlig underholdning) snarere enn refleksjon og fordypelse. Tekstbaserte medier, som bøker og aviser, har møtt økt konkurranse om menneskenes tid, og mange aviser har fulgt etter i visualisering og vektlegging av underholdningsstoff. Selv har fjernsynsmediet de siste årene møtt en stadig sterkere konkurranse fra Internett.
De endringene i livsmønster og kulturmønster fjernsynet har bidratt til har vært klarest i fjernsynets eget hjemland, USA. Etter hvert har endringene kommet til hele den industrialiserte verdenen, mens så godt som alle land i dag i større eller mindre grad preges av fjernsynet. Særlig har utviklingen av satellittfjernsynet fra 1980-årene bidratt til å gjøre fjernsynet til et globalt medium.
Man skiller gjerne mellom allmennfjernsyn og kommersielt fjernsyn. Det er mange definisjoner på hva allmennkringkasting (engelsk: public service broadcasting) egentlig er, men et kjennetegn er at det dreier seg om en programpolitikk der også programstoff med forholdsvis lave seertall har sin plass.
I USA er kommersielt, reklamefinansiert fjernsyn hovedregelen. Allmennfjernsyn er i hovedsak en europeisk form for fjernsyn, og de tradisjonelle, nasjonale fjernsynsselskapene i Europa (for eksempel NRK) hører inn under begrepet. De kan også være private og reklamefinansierte, som britiske ITV og Channel Four.
Kommersielt fjernsyn organiseres tradisjonelt i generelle kanaler med ulike typer programmer. Med utbyggingen av kabelfjernsynet har man fått et økende antall spesialkanaler (innen sport, musikk, nyheter, film og så videre). Disse får lavere seertall, men kan i stedet organiseres som betalingsfjernsyn.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.