TIR er et internasjonalt system for transitt av godstransport. For at kjøretøy og containere skal være TIR-godkjente må lasterommet være forseglet, og uten tilgang uten å bryte forseglingen. Lastebiler med TIR-skilt og plomberte lasterom kan kjøre frem til leveringsstedet uten tollundersøkelse ved grensene, og uten depositum for toll og avgifter.
TIR-konvensjonen krever at bedriftene har regelmessig internasjonal transport, har orden i økonomi og ikke har bak seg overtredelser av skattelovgivning eller tollbestemmelser. Det er også krav om bankgaranti.
TIR-konvensjonen (Transport Internationaux Routieres) er en avtale mellom ulike medlemmer i FN. IRU (The International Road Transport Union), har ansvar for gjennomføring av avtalen og administrerer den internasjonale garantikjeden. Nesten alle europeiske land er med i TIR-Konvensjonen.
TIR-konvensjonen regulerer en garantiordning for toll- og avgifter ved transport av varer. Et forbund tilsluttet IRU (International Road Transport Union) i hvert land må delta. Tollmyndighetene kan rette krav til nasjonalt garanterende forbund hvis transporten ikke er korrekt avsluttet i berørt land.
I Norge er NLF (Norges Lastebileier-Forbund) garanterende forbund, som kan kreve regress hos IRU, som da må betale skyldige toll og avgifter. IRU har forsikret seg gjennom en avtale med en internasjonal forsikringspool.
TIR-konvensjonen har eksistert siden 1948 og omfatter 76 land, inkludert EU. Mer enn 33 000 operatører har autorisasjon til å bruke TIR-systemet, og rundt 1,5 millioner TIR-transporter gjennomføres per år.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.