Svein Gusrud var under 1980/90-tallet en av landets mest toneangivende møbeldesignere. Som professor ved Statens håndverks- og kunstindustriskole viste han i mer enn 30 år veien for kommende møbelformgivere. Gusruds produksjon varierer fra eksperimentmøbler til kommersielle suksesser.

Etter utdanning som interiørarkitekt fra Statens håndverks- og kunstindustriskole (1968) arbeidet Svein Gusrud i et par år for interiørarkitekt Bendt Winge. Etterpå fikk han ettårig etterutdanning i industrirettet møbeldesign ved daværende Statens Teknologiske Institutt (1970/71). Et etterfølgende 3-årig kunstnerstipend gjorde han klar for senere praksis som møbeldesigner.

Sittekonseptet Balans ble initiert av Hans Chr. Mengshoel. Gusrud tok del i utviklingen rundt årsskiftet 1978/79. Prototyper ble vist på en egen stand under Scandinavian Furniture Fair i København i 1979. Da de produksjonsferdige modellene ble vist på den samme messen i 1980 var interessen stor for Gusruds stol Balans Activ. Balans Activ kom i to størrelser – Senior og Junior. I tillegg ble det produsert tilhørende bord. I 1984 ble Balans Activ tildelt Merket for god design. 

Gusruds kanskje mest ukonvensjonelle møbel, ståstolen Stand In, er en skråstilt ryggplate med arm- og fotstøtte og regulerbar nakkepute i fargene svart, rødt, blått og gult. Fargepaletten er inspirert av nederlandske de Stijls fra omkring 1920. Stand In ble laget i et begrenset opplag for eksportorganisasjonen Westnofas internasjonale forhandlere.

Etter initiativ av møbelprodusenten HÅG´s administrerende direktør Torgeir Mjør Grimsrud ble selskapet HÅG Mobilitet etablert (1986-94). Selskapets målsetning var å møblere tog, tribuneanlegg og hamburgerrestauranter, og dermed nå utenfor kontormarkedet. Det ble utført en rekke prototyper, deriblant for USAs største jernbaneselskap Amtrak og NSB. På T-banen til Ellingsrud i Oslo ble Gusruds Balans-seter utprøvd i ett års tid, men de ble aldri satt i produksjon. 

verdensutstillingen Expo ´92 i Sevilla 1992 var Svein Gusrud representert med stolen Sevilla, som han vunnet førstepremie med i en konkurranse initiert av Utenriksdepartementet. Det samme året fikk han og produsenten Møremøbler Merket for god design for stolen. På tross av god publisitet og mottakelse ble Sevilla-stolen trolig oppfattet som alt for annerledes, og forsvant ut av produksjon etter få år.

Sammen med Fredrik Torsteinsen tegnet Gusrud kontorstolen Savo Ikon for Savo (2002). Stolen har en rekke nye tekniske løsninger – alle eksponert – som bidrar sterkt til stolens særpreg. Den monteres uten skruer og muttere, og alle deler er resirkulerbare. Savo Ikon ble tildelt Merket for god design 2002. Med Svein Asbjørnsen etablerte Gusrud møbelbedriften FurnArt (1999) som produserte møbeldesignklassikere av Tormod Alnæs, Sigurd Resell og Cato Mansrud.

Svein Gusrud har mottatt flere designpriser og utmerkelser. Deriblant Jacob-prisen sammen med Balans-gruppen (1986). Han er representert ved en rekke offentlige samlinger – som det nasjonale amerikanske designmuseet Smithsonian Cooper-Hewitt og Victoria & Albert Museum i London.  

  • Aas, Anne Lise. Corridor VI. Møbelprodusentenes Landsforening. Oslo, 1987.
  • N.N. Norsk suksess på møbelmessen: Tvinger oss i knestående. Aftenposten, 1980-05-14. Oslo, 1980.
  • Gusrud, Svein. Design mellom stoler… - en fagbok om møbeldesign. Gaidaros Forlag. Oslo, 2008. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.