Svalbard lufthavn, Longyear

Flyfoto Svalbard lufthavn, Longyear av /Wikimedia Commons. CC BY 3.0

Svalbard lufthavn, Longyear, sivil stamrutelufthavn. Lufthavnen ligger i LongyearbyenSvalbard, om lag 4,5 kilometer nordvest for Longyear tettsted. Lufthavnen ble åpnet i 1974, og eies/drives av Avinor AS. Svalbard lufthavn, Longyear regnes som verdens nordligste lufthavn med rutetrafikk.

Historie

Flybuss, Svalbard lufthavn, Longyear av /Wikimedia Commons. CC BY SA 3.0

Luftfartshistorien på Svalbard går tilbake til andre verdenskrig, da den tyske okkupasjonsmakten bygget en flystripe i Adventdalen. Denne flystripen var ikke spesielt egnet for transport, og ble derfor ikke benyttet etter at krigen var over. All transport til og fra Svalbard foregikk derfor med båt, med unntak av post som fra 1950-tallet ble sluppet ned fra Flyvåpenets fly.

En hendelse i 1959 fikk fart i planene om en flyplass på Svalbard. Etter at en innbygger ble akutt syk og hadde behov for rask transport til sykehus på fastlandet, ble den gamle flystripa fra krigens dager ryddet og gjort operativ.

Både for Store Norske Spitsbergen Kulkompani og øvrige funksjoner på Svalbard så man behov for en bedret kommunikasjon med fastlandet – spesielt i vinterhalvåret da øya var lite tilgjengelig på grunn av islagte havner. 2. april 1959 startet Braathens SAFE rute til Svalbard, med avganger fra Bardufoss. Flygninger kunne bare gjennomføres i dagslys, da lys og annen infrastruktur ved flystripen var mangelfull.

SAS var inne på ruten i 1967–1968, men bortsett fra dette var det Braathens SAFE som dominerte trafikken fra Norge. Fra 1973 startet Aeroflot rute fra Moskva for de russiske arbeiderne i Barentsburg.

I 1973 startet man planene om bygging av en ny lufthavn på Hotellneset ved Longyearbyen. Dette skjedde i enighet med Sovjetunionen, som også hadde økende behov for rutetrafikk til øya.

Eksisterende terminal ble bygget i 2007.

Flyruter

Lufthavnen betjenes i dag av SAS Norge og Norwegian fra Norge. I tillegg opereres periodiske ruter fra Russland, samt det svenske selskapet West Atlantic som frakter post til og fra øya.

I tillegg til flyrutene til fastlandet, er det også periodiske avganger med mindre fly og helikopter til Ny-Ålesund og Svea, samt til de russiske samfunnene i Barentsburg og Pyramiden.

Svalbard lufthavn var inntil høsten 2017 registrert som internasjonal lufthavn men ble da nedgradert til nasjonal. Bakgrunnen for nedgraderingen var, ifølge samferdselsdepartementet, at lufthavnen ikke var dimensjonert for internasjonal rutetrafikk, i henhold til eksisterende retningslinjer for hva som skal anses som en internasjonal lufthavn.

Svalbard inngår ikke i Schengen-avtalen, og det er derfor ordinær passkontroll ved innreise til Svalbard lufthavn, Longyear.

Ulykker

  • 10. oktober 1986 – Seks personer omkom da et Cessna 185 eid av Antarctax styrtet like etter avgang fra lufthavnen.
  • 29. august 1996 – Et russisk TU-154M Tupolev fra Vnukovo Airlines var kraftig ute av kurs og styrtet på Operafjellet under innflyvning til lufthavnen. Flyet hadde 130 russiske og ukrainske gruvearbeidere med familiemedlemmer som passasjerer, samt en besetning på elleve. Alle 141 omkom i ulykken som er den verste på norsk territorium.

Nøkkeldata

År Antall reisende (inkl. transitt)
2016 170 014
2017 163 052
2018 181 469
  • ICAO: ENSB
  • IATA: LYR
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 2508/2560 meter

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg