Faktaboks

Sune Nordgren
Født
8. mars 1948, Lund
Sune Nordgren
Sune Nordgren, kurator og tidligere museumsdirektør
Sune Nordgren
Av /NTB.

Sune Nordgren er en svensk museumsleder, kurator, kunstskribent og grafiker.

Nordgren er utdannet i kunsthistorie, økonomisk historie og museumsteknikk fra Universitetet i Lund, ved siden av utdannelsen som grafiker ved Grafikkskolen Forum i Malmö fra 1970 til 1974.

Bakgrunn

Som billedkunstner arbeidet han i tillegg til grafikk med collage og bokillustrasjoner. I 1975 opprettet han Kalejdoskop Förlag sammen med sin kone, Marianne Nordgren. Fokuset var på internasjonal samtidskunst, og de første ti årene, frem til 1985, ga de ut tidsskriftet Kalejdoskop. Fra 1977 kom de første bokutgivelsene. Med unntak av en tiårsperiode fra 1998 til 2009 har forlaget blitt drevet med regelmessig aktivitet. Nordgrens tre barn har også vært involvert i driften. I perioden 1980–1986 var Nordgren kunstanmelder i Dagens Nyheter, fra 1986 til 1989 var han redaktør og programleder for kunstprogrammer i SVT, og fra 1990 til 1996 var han direktør for Malmö Konsthall. I årene 1996–1998 ledet han det svenske kunstutvekslingsprogrammet IASPIS i Stockholm, før han ble direktør for Baltic Centre for Contemporary Art i Gateshead i England i 1998–2003.

Nasjonalmuseet

I perioden 2003–2006 var Nordgren direktør for Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo. Det var under hans ledelse at sammenslåingen av Arkitekturmuseet, Kunstindustrimuseet, Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet og Riksutstillinger ble en realitet i 2003, og han startet også planleggingen av en ny og større bygning for Nasjonalmuseet.

Kritikk

Nordgrens direktørrolle var omdiskutert. Enkelte hyllet ham for å bidra til en levende kunstdebatt, blant annet ved å omrokkere og aktualisere museets utstillingsprofil. Men Nordgren møtte også en del kritikk, både internt i museet, men også fra kulturfeltet for øvrig. Han ble blant annet kritisert for å oppløse det såkalte «Munch-rommet» i kurateringen av den nye basisutstillingen på Nasjonalgalleriet, og spredte både disse og andre verk utover de ulike salene på en måte som brøt med det historisk-kronologiske fremstillingsprinsippet. Videre fjernet han Christian Krohgs maleri Leiv Eriksson oppdager Amerika (1893) fra trappehallen samme sted, etter at det gjennom en årrekke hadde ønsket museets gjester velkommen og slik fått status som et av samlingens mest profilerte verk.

I mai 2005 åpnet Nordgren det omfattende utstillingskonseptet «Kyss frosken! Forvandlingens kunst» på Tullinløkka. Dette var en temporær, tverrfaglig utstilling, som sammen med de nye basisutstillingene hadde til hensikt å ytterligere understreke den omstillingen museet var inne i. Prosjektet ble møtt med massiv kritikk i mediene, ikke bare for sitt kunstfaglige innhold, men også for det man anså som en dristig budsjett- og økonomistyring samt sviktende sikkerhetsrutiner i publikumshåndteringen. I august 2006 sa Nordgren opp sin stilling som direktør ved Nasjonalmuseet og fratrådte i desember samme år.

Fra 2007 til 2014 var Sune Nordgren fast kunstspaltist i Dagens Næringsliv, og fra 2008 har han vært rådgiver og kurator for Strawberry Art & Design / Stordalen Collection i Oslo.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg