Su-25 er et russisk tomotors jetdrevet angrepsfly.

Su-25 ble utviklet av konstruksjonsbyrået SukhojPrototypen fløy første gang 22. februar 1975, og Su-25 ble tatt i bruk av det sovjetiske flyvåpenet fra begynnelsen av 1981.

Su-25 ble første gang brukt i kamp sommeren 1981, av sovjetiske styrker i Afghanistan. Irak anskaffet flytypen fra 1987, og brukte den svært hyppig mot slutten av Golfkrigen 1980–88. Su-25 har siden blitt brukt blant annet av Georgia under kampene med utbryterrepublikken Abkhasia, og av Russland under begge krigene med Tsjetsjenia.

Su-25 er som det amerikanske A-10 utviklet spesielt for nærstøtte i samarbeid med bakkestyrker, og har en pansret cockpit. Det er og konstruert for å kunne fungere under vanskelige forhold, og har motorer som kan kjøres på både parafin, diesel og bensin. Det kan og bære sitt eget vedlikeholdsutstyr i fire containere under vingene.

I alt ble over 700 Su-25 produsert frem til 1992, og det er eksportert til flere land.

Eksportvarianten Su-25K er utstyrt med to turbojetmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 44,1 kN. Den er utrustet med en dobbeltløpet 30 mm maskinkanon, og har festemaster under vingene for en våpenlast opptil 4000 kg, som kan inkludere luft-til-bakke missiler, laserstyrte bomber, luft-til-luft missiler, raketter og frittfallende bomber.

  • Vingespenn: 14,36 m
  • Lengde: 15,53 m
  • Maksimal startvekt: 18 600 kg
  • Toppfart: 950 km/t
  • Aksjonsradius: 495 km med full våpenlast og to dropptanker
  • Gordon, Yefim & Dawes, Alan: Sukhoi Su-25 Frogfoot, Close Air Support Aircraft, Airlife Publishing 2004

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.