Su-25

Artikkelstart

Su-25 er et russisk tomotors jetdrevet angrepsfly.

Faktaboks

Også kjent som
NATO-betegnelse: Frogfoot

Historie

Su-25 "Frogfoot".
Su-25
Lisens: CC BY NC 2.0

Su-25 ble utviklet av konstruksjonsbyrået Sukhoj. Prototypen fløy første gang 22. februar 1975, og Su-25 ble tatt i bruk av det sovjetiske flyvåpenet fra begynnelsen av 1981.

Su-25 ble første gang brukt i kamp sommeren 1981, av sovjetiske styrker i Afghanistan. Irak anskaffet flytypen fra 1987, og brukte den svært hyppig mot slutten av Golfkrigen 1980–88. Su-25 har siden blitt brukt blant annet av Georgia under kampene med utbryterrepublikken Abkhasia, og av Russland under begge krigene med Tsjetsjenia.

Su-25 er som det amerikanske A-10 utviklet spesielt for nærstøtte i samarbeid med bakkestyrker, og har en pansret cockpit. Det er og konstruert for å kunne fungere under vanskelige forhold, og har motorer som kan kjøres på både parafin, diesel og bensin. Det kan og bære sitt eget vedlikeholdsutstyr i fire containere under vingene.

I alt ble over 700 Su-25 produsert frem til 1992, og det er eksportert til flere land.

Spesifikasjoner

En Su-25 i bruk i det tsjekkiske flyvåpenet, dekorert som en hai
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Eksportvarianten Su-25K er utstyrt med to turbojetmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 44,1 kilonewton. Flyet er utrustet med en dobbeltløpet 30-millimeter maskinkanon, og har festemaster under vingene for en våpenlast opptil 4000 kilogram, som kan inkludere luft-til-bakke-missiler, laserstyrte bomber, luft-til-luft-missiler, raketter og frittfallende bomber.

  • Vingespenn: 14,36 meter
  • Lengde: 15,53 meter
  • Maksimal startvekt: 18 600 kilogram
  • Toppfart: 950\ kilometer i timen
  • Aksjonsradius: 495 kilometer med full våpenlast og to dropptanker

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Gordon, Yefim & Dawes, Alan: Sukhoi Su-25 Frogfoot, Close Air Support Aircraft, Airlife Publishing 2004

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg