Junkers Ju 87, mest kjent som Stuka, var et tysk toseters propelldrevet stupbombefly brukt under den andre verdenskrig.

Utviklingen av Ju 87 ble påbegynt i 1934, og det fløy første gang 17. september 1935. Det ble levert det tyske flyvåpenet fra 1937, men allerede fra desember 1936 var Ju 87 blitt sendt til Spania for evaluering under stridsforhold i den pågående spanske borgerkrigen.

Under den andre verdenskrig gjorde Ju 87 Stuka en viktig innsats under tyskernes angrep på Polen og under fremrykkingen på vestfronten. Flytypen hadde også en psykologisk effekt som ble forsterket ved at det fikk påmontert sirener som ble igangsatt når flyet gikk i stup for å bombe.

Uten særlig motstand fra jagerfly hadde Ju 87 Stuka hatt stor suksess, men under slaget om Storbritannia i 1940 viste Ju 87 seg fort å være svært sårbart og led store tap. Det ble avhengig av jagerflyeskorte, og fra oktober 1943 bestemte det tyske flyvåpenet at det ikke lenger skulle brukes i rollen som stupbomber. På det tidspunktet var Ju 87 allerede i bruk som angrepsfly, mange utrustet med to 37 mm kanoner under vingene, en rolle som det viste seg effektivt i under slaget om Kursk i 1943.

I alt ble over 5700 Ju 87 Stuka produsert, og flytypen var i bruk helt til slutten av den andre verdenskrig.

Varianten Ju 87B-2 var utstyrt med en Junkers Jumo 211 tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1000 hk. Det var utrustet med tre 7,9 mm mitraljøser, og bar normalt en bombe på enten 250 kg eller 500 kg på en slynge under skroget. I tillegg kunne det bære fire bomber på 50 kg hver under vingene.

  • Vingespenn: 13,80 m
  • Lengde: 11,10 m
  • Maksimal startvekt: 4250 kg
  • Toppfart: 383 km/t
  • Rekkevidde: 800 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.