Fieseler Fi 156 Storch, tysk tre-seters STOL-fly konstruert av kunstflygeren Gerhard Fieseler, brukt under den annen verdenskrig. Etter krigen brukt av blant annet Luftforsvaret.

Fieseler Fi 156 Storch, brukt av Luftforsvaret - fotografert i 1946.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Fi 156 fløy første gang våren 1936, og ble levert det tyske Luftwaffe fra våren 1937. Fi 156 ble brukt til en rekke oppgaver, blant annet som rekognoserings- og oppklaringsfly, til evakuering av sårede og redning av nedskutte flymannskaper, som forbindelsesfly, og som stabsfly. En rekke høyere offiserer hadde sin egen personlige Fi 156, blant annet Albert Kesselring og Erwin Rommel.

Av de mer kjente toktene flytypen ble brukt til var befrielsen 12. september 1943 av Mussolini, som ble holdt fanget i et hotell på toppen av Gran Sasso, og Hannah Reitsch sin flyvning inn i Berlin og ut igjen 23. april 1945 som antageligvis var siste gang et tysk fly forlot Berlin under den annen verdenskrig.

I alt ble opptil over 2800 fly bygget under den annen verdenskrig, inkludert produksjon i Frankrike av Morane Saulnier og i Tsjekkoslovakia av Mraz. Produksjon fortsatte etter krigen i Tsjekkoslovakia til 1948 og i Frankrike til 1949, den tsjekkiske som Mraz K.65 Cap og den franske som Morane Saulnier MS.500, hvorav varianten MS.502 Criquet, utstyrt med stjernemotor, utmerket seg spesielt.

I Norge ble 30 Fi 156 benyttet av Luftforsvaret som kommunikasjonsfly fra 1945 til 1954.

Fi 156 kunne starte på 65 m, lande på 20 m, sveve mot en vindhastighet på 40 km/t, og hadde en landingshastighet på 38 km/t. Fi 156C-serien var utrustet med en Argus As 10C åttesylindret V-motorVingespenn 14,25 m, lengde 9,90 m, lastet startvekt 1320 kg, topphastighet 175 km/t, marsjfart 145 km/t, største operasjonshøyde 15 092 fot (4600 m), normal rekkevidde 385 km (spesifikasjoner for Fi 156C-1). 

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.