Jacob Stolt-Nielsen jr. (1931–2015) kom fra en sjøfartsfamilie i Haugesund og forlot hjembyen i 1951 for å jobbe i skipsmeglerfirmaer, først i London, deretter i et firma i New York som drev med kjemikaliemegling. I 1959 etablerte han rederiet Parcel Tankers Inc. i New York, basert på sitt nyutviklede system for transport av flytende kjemikalier med skip, senere kjent som parceltanker. Fra etableringen av rederiet vokste Jacob Stolt-Nielsens flåte av spesialskip, mot slutten av 1960- og inn i 1970-årene opererte rederiet flere oversjøiske linjer og i 1971 ble den første investeringen foretatt i det som etter hvert ble et globalt nettverk av lagringsterminaler. Rederiet kom seg gjennom den internasjonale skipsfartskrisen i midten av 1970-årene med et nødskrik, men allerede i 1982 ble Stolt Tank Containers, Stolt-Nielsen Inter-Asia Service og Stolt Tankers Joint Service etablert, etterfulgt av etableringen av Stolt-Nielsen Inter-European Service i 1988, som opererte en flåte av små tankskip i europeisk fart.
I 1972 ble det investert i norsk havbruk ved etableringen av Sea Farm AS, og i 1973 fulgte inntreden i offshorevirksomhet ved etableringen av Stolt-Nielsen Seaway, et selskap hovedsakelig basert på undervannsoperasjoner. Holdingselskapet Stolt-Nielsen S.A. (Société Anonyme) ble registrert i Luxemburg som morselskap for Stolt-Nielsen gruppens ulike virksomheter, og de neste tiårene ekspanderte konsernets i en rekke områder med oppkjøp og fusjoner. Offshoreselskapet Stolt Comex Seaways så dagens lys i 1992 etter fusjon med et konkurrerende britisk selskap (fra 2000 Stolt Offshore S.A., solgt i 2005), Stolt-Nielsen Transportation Group (SNTG) ble etablert i 1999 ved sammenslåing av Stolt Parcel Tanker, Stolt Tank Containers og Stolthaven Terminals og i 2000 gikk konsernet inn i nye forretningsområder ved etableringen av internett-baserte Optimum Logistics Ltd. (solgt i 2003) og SeaSupplier som ble etablert etter fusjonen mellom PrimeSupplier og OneSea.com i mai 2001.
I 1980-årene utvidet Sea Farm AS sin virksomhet til Nord-Amerika, etterfulgt av oppkjøp i Norge, og i 1991 overtok konsernet Sea Farm AS som ble omdøpt til Stolt Sea Farm, og under dette navnet ble det foretatt oppkjøp verden over. Havbruksvirksomheten i Stolt Sea Farm ble fusjonert med selskapet Nutreco Holding N.V. i 2005 ved etableringen av verdens største havbruksvirksomhet, Marine Harvest, men allerede året etter solgte Stolt-Nielsen seg ut.
Stolt-Nielsen Gas Ltd. ble etablert i 2007 og to år senere ble det første VLGC-skipet (Very Large Gas Carrier) kjøpt og markerte konsernets inntreden i skipstransport av flytende petroleumsgass (LPG) og flytende naturgass (LNG). De følgende tiårene ble det foretatt flere investeringer i segmentet, blant annet i Avance Gas (2009) og opprettelsen av Avenir LNG (2018), samt oppkjøp i 2016 av Bergensrederiet Jo Tankers, et datterselskap av rederiet J.O. Odfjell, med 13 små kjemikalietankskip.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.