. Begrenset gjenbruk

Göteborg, svensk rederi som opererer 18 fergelinjer mellom Sverige, Norge og Danmark, fra Sverige til Tyskland og Polen, over Engelske kanal (Nederland-England) og i Irskesjøen; også godstransport med egne skip på flere av de samme rutene. Ruten Oslo-Frederikshavn ble startet i 1979 (Stena Saga), ruter fra Sverige er bl.a. Göteborg-Frederikshavn, Varberg-Grenaa, Göteborg-Kiel og Karlskrona-Gdynia. Gjennom Scandlines trafikkeres ruten Helsingborg-Helsingør og flere ruter mellom Trelleborg og Tyskland. Flåten omfatter per 2006 36 skip (bil-/passasjerferger, hurtiggående katamaranferger og kombinerte ferjer for biler, gods og eventuelt passasjerer). Omsetning ca. 9 mrd. svenske kr med 5700 ansatte (2005).

Stena Sfären. Stena Line er en del av den såkalte Stena Sfären, som også omfatter oljetankfart (Stena Bulk) og ro/ro-skip (Stena RoRo), borerigger (Stena Drilling), gjenvinning av metall, papir og spesialavfall (Stena Metall, også i Norge), eiendomsvirksomhet og investeringsvirksomhet. Gjennom Stena Sessan er Stena Sfären dessuten eier i andre selskaper, bl.a. tankrederiet Concordia Maritime (deleier) og ferjerederiet HH-Ferries (Helsingborg-Helsingør, heleier). Total omsetning ca. 42 mrd. svenske kr (2005).

Stena Sfären har røtter i en metallhandelsvirksomhet startet i 1939 av Sten Allan Olsson. Rederivirksomhet (lasteskip) fra 1946, fergedrift fra 1962 (først Göteborg-Skagen). Stena overtok i 1982 den konkurrerende Sessanlinjen, i 1990 britiske Sealink og i 2000 Scandlines. Drev 1998–2002 også ferjetransport mellom England og Frankrike/Belgia i samarbeid med britiske P&O (P&O Stena Line). Stena Sfären eies og ledes av Olsson-familien.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.