. Begrenset gjenbruk

Göteborg, svensk rederi som opererer 18 fergelinjer mellom Sverige, Norge og Danmark, fra Sverige til Tyskland og Polen, over Engelske kanal (Nederland-England) og i Irskesjøen; også godstransport med egne skip på flere av de samme rutene. Ruten Oslo-Frederikshavn ble startet i 1979 (Stena Saga), ruter fra Sverige er bl.a. Göteborg-Frederikshavn, Varberg-Grenaa, Göteborg-Kiel og Karlskrona-Gdynia. Gjennom Scandlines trafikkeres ruten Helsingborg-Helsingør og flere ruter mellom Trelleborg og Tyskland. Flåten omfatter per 2006 36 skip (bil-/passasjerferger, hurtiggående katamaranferger og kombinerte ferjer for biler, gods og eventuelt passasjerer). Omsetning ca. 9 mrd. svenske kr med 5700 ansatte (2005).

Stena Sfären. Stena Line er en del av den såkalte Stena Sfären, som også omfatter oljetankfart (Stena Bulk) og ro/ro-skip (Stena RoRo), borerigger (Stena Drilling), gjenvinning av metall, papir og spesialavfall (Stena Metall, også i Norge), eiendomsvirksomhet og investeringsvirksomhet. Gjennom Stena Sessan er Stena Sfären dessuten eier i andre selskaper, bl.a. tankrederiet Concordia Maritime (deleier) og ferjerederiet HH-Ferries (Helsingborg-Helsingør, heleier). Total omsetning ca. 42 mrd. svenske kr (2005).

Stena Sfären har røtter i en metallhandelsvirksomhet startet i 1939 av Sten Allan Olsson. Rederivirksomhet (lasteskip) fra 1946, fergedrift fra 1962 (først Göteborg-Skagen). Stena overtok i 1982 den konkurrerende Sessanlinjen, i 1990 britiske Sealink og i 2000 Scandlines. Drev 1998–2002 også ferjetransport mellom England og Frankrike/Belgia i samarbeid med britiske P&O (P&O Stena Line). Stena Sfären eies og ledes av Olsson-familien.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.