Stefan Johansson, svensk racerkjører. Johansson hadde en Formel-karriere som strakte seg fra 1980 til 1991. Han kjørte for Ferrari, McLaren, Tyrrell, Ligier og en rekke mindre kjente team. Etter endt karriere i Formel 1, skiftet Johansson til IndyCar og USA. Stefan Johansson vant 24-timersløpet på Le Mans i 1997, sammen med Michele Alboreto og Tom Kristensen.

Stefan Johanssons vei til Formel 1 var den klassiske, som går via Formel 3. I dette tilfellet det britiske mesterskapet, som utvilsomt var det mest prestisjefylte og det vanskeligste å vinne på 1980- og 1990-tallet. Men Johansson vant mesterskapet i 1980, for Ron Dennis Project Four-team. Dette er den samme Ron Dennis som kjøpte opp McLaren-teamet i Formel 1 i 1981. Det samme året kjørte Johansson Formel 2 for Toleman-teamet, og i 1982 for Spirit-teamet. Spirit-teamet tok i 1983 steget opp i Formel 1 - med nye Honda-turbomotorer - og fortsatt med Stefan Johansson på laget. Seks løp gav som best en 7. plass i Nederlands Grand Prix på Zandvoort-banen. Dette viste seg å bli det beste resultatet for Spirit i Formel 1. Johansson forlot Spirit etter 1983-sesongen, og kjørte ikke Formel 1 før i Italias Grand Prix året etter.

Til tross for kontrakt med Toleman-teamet for 1984, så Johansson ut til å bli uten bil, da Toleman ikke greide å skaffe seg en dekk-kontrakt. Men overraskende nok fikk René Arnoux sparken hos Ferrari etter bare ett løp i 1985. Her ble Johansson teamkamerat med høyt respekterte Michele Alboreto. I 1985 hadde Alboreto taket på Johansson, men det hele snudde i 1986, men likevel var det Johansson som måtte gå da Gerhard Berger ble ansatt for 1987-sesongen. Stefan Johansson ble nummer fem i Formel 1-VM i 1986.

Men Johansson fikk sete hos McLaren i 1987, ved siden av to ganger verdensmester Alain Prost. Dessverre fikk Johansson kjøre McLaren i et "mellomår". McLaren hadde hatt stor suksess med Porsches turbomotorer fra 1984 til og med 1986, og fra 1988 fikk McLaren tilgang til de utrolige Honda-motorene. Stefan Johansson kjørte inn til to andreplasser (Belgias og Tysklands Grand Prix), og ble nummer seks i VM-sammendraget.

De siste Formel 1-årene var preget av svake resultater i dårlige biler fra team som Ligier, Onyx, AGS og Footwork. Johansson flyttet til USA og IndyCar-racing (CART-serien) for 1992-sesongen. Han kjørte fem sesonger for Bettenhausen Racing og ble som best nummer 11 i 1995.

Etter å ha sluttet i CART etter 1996-sesongen kjørte Johansson mange ulike biltyper, og drev også eget team i Indy Lights og CART-serien. Blant annet kjørte Scott Dixon for Johansson Motorsports i 1999. Teamkollega da var Ben Collins, senere kjent som den første "The Stig" i Top Gear.

Formel 1-fakta (etter 1991-sesongen):

GP-fakta
GP-starter 103
GP-seire 0
Pallplasseringer 12
Pole-position 0
Raskeste rundetid 0
VM-poeng 88

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.