Stefan Johansson, svensk racerkjører. Johansson hadde en Formel-karriere som strakte seg fra 1980 til 1991. Han kjørte for Ferrari, McLaren, Tyrrell, Ligier og en rekke mindre kjente team. Etter endt karriere i Formel 1, skiftet Johansson til IndyCar og USA. Stefan Johansson vant 24-timersløpet på Le Mans i 1997, sammen med Michele Alboreto og Tom Kristensen.

Stefan Johanssons vei til Formel 1 var den klassiske, som går via Formel 3. I dette tilfellet det britiske mesterskapet, som utvilsomt var det mest prestisjefylte og det vanskeligste å vinne på 1980- og 1990-tallet. Men Johansson vant mesterskapet i 1980, for Ron Dennis Project Four-team. Dette er den samme Ron Dennis som kjøpte opp McLaren-teamet i Formel 1 i 1981. Det samme året kjørte Johansson Formel 2 for Toleman-teamet, og i 1982 for Spirit-teamet. Spirit-teamet tok i 1983 steget opp i Formel 1 - med nye Honda-turbomotorer - og fortsatt med Stefan Johansson på laget. Seks løp gav som best en 7. plass i Nederlands Grand Prix på Zandvoort-banen. Dette viste seg å bli det beste resultatet for Spirit i Formel 1. Johansson forlot Spirit etter 1983-sesongen, og kjørte ikke Formel 1 før i Italias Grand Prix året etter.

Til tross for kontrakt med Toleman-teamet for 1984, så Johansson ut til å bli uten bil, da Toleman ikke greide å skaffe seg en dekk-kontrakt. Men overraskende nok fikk René Arnoux sparken hos Ferrari etter bare ett løp i 1985. Her ble Johansson teamkamerat med høyt respekterte Michele Alboreto. I 1985 hadde Alboreto taket på Johansson, men det hele snudde i 1986, men likevel var det Johansson som måtte gå da Gerhard Berger ble ansatt for 1987-sesongen. Stefan Johansson ble nummer fem i Formel 1-VM i 1986.

Men Johansson fikk sete hos McLaren i 1987, ved siden av to ganger verdensmester Alain Prost. Dessverre fikk Johansson kjøre McLaren i et "mellomår". McLaren hadde hatt stor suksess med Porsches turbomotorer fra 1984 til og med 1986, og fra 1988 fikk McLaren tilgang til de utrolige Honda-motorene. Stefan Johansson kjørte inn til to andreplasser (Belgias og Tysklands Grand Prix), og ble nummer seks i VM-sammendraget.

De siste Formel 1-årene var preget av svake resultater i dårlige biler fra team som Ligier, Onyx, AGS og Footwork. Johansson flyttet til USA og IndyCar-racing (CART-serien) for 1992-sesongen. Han kjørte fem sesonger for Bettenhausen Racing og ble som best nummer 11 i 1995.

Etter å ha sluttet i CART etter 1996-sesongen kjørte Johansson mange ulike biltyper, og drev også eget team i Indy Lights og CART-serien. Blant annet kjørte Scott Dixon for Johansson Motorsports i 1999. Teamkollega da var Ben Collins, senere kjent som den første "The Stig" i Top Gear.

Formel 1-fakta (etter 1991-sesongen):

GP-fakta
GP-starter 103
GP-seire 0
Pallplasseringer 12
Pole-position 0
Raskeste rundetid 0
VM-poeng 88

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.