Selve romfartøyet Starship har vært under utvikling siden 2012, og både hele systemet og romfartøyet har hatt flere forskjellige navn før de ble kalt Starship. Først var det planlagt at Starship skulle lages av en lettvekt kompositt av karbonfiber, men i 2019 ble det offentliggjort at det vil lages av rustfritt stål. Rustfritt stål er billigere enn karbonfiber, og det er enklere å forme, men det er også mye tyngre.
Starship-romfartøyet er stort: Det er ni meter i diameter, 50 meter høyt, og kan veie opp til 5000 tonn ved oppskytning. Når den i fremtiden blir montert oppå Super Heavy-bæreraketten vil hele systemet til sammen være nesten 120 meter høyt. Til sammenligning var NASAs romferger 8,7 meter i diameter, 57 meter høye, og veide opp til 2000 tonn ved oppskytning. Saturn V, som sendte mennesker til månen for første gang, var 111 meter høy.
Starship-romfartøyet bruker Super Heavy-bæreraketten for å komme seg avgårde på lengre ferder. Men det har sine egne rakettmotorer til framdrift etter at den løses fra Super Heavy, og er dermed det såkalte andretrinnet i systemet. Starship-romfartøyet skal også kunne lande, ta av, sveve, og forflytte seg vertikalt fra bakken – både på Jorda og på fjerne overflater på Månen eller Mars. Rakettmotorene, som Starship har seks av, heter Raptor. Disse rakettene er ikke kraftige nok til å sende romfartøyet ut av Jordas tyngdekraftsfelt, men på Månen eller Mars, som har lavere tyngdekraft, har rakettmotorene nok kraft. Raptor er de samme rakettemotorene som brukes på SpaceX Falcon 9.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.