Sony Lab'ou Tansi

Faktaboks

Sony Lab'ou Tansi
pseudonym for Marcel Ntsoni
Født
5. juli 1947
Død
14. juni 1995

Sony Lab'ou Tansi er en forfatter og dramatiker fra Republikken Kongo. Han regnes blant de mest betydelige i nyere afrikansk litteratur. Sony ble født i daværende Belgisk Kongo, men kom som barn til det området som nå er Republikken Kongo like før landet ble selvstendig.

Han debuterte med novellesamlingen Conscience de tracteur i 1979 og ga samme år ut romanen La Vie et demie (1979), som anses som hans mest kjente episke verk. Forfatterskapet hans er meget omfattende. Det er preget av en sterkt kritisk holdning til den rollen europeerne har spilt i det moderne Afrika. Men Sony tok også avstand fra den autoritære marxismen-leninismen som preget Republikken Kongo i tiårene etter selvstendigheten.

Biografi

Sony Lab'ou Tansi kom fra en stor familie der moren var analfabet og faren så vidt kunne lese og skrive. Han lærte først det afrikanske språket Kikongo. Fransk kunne han bruke fra han var tolv år gammel. Han studerte språk og litteratur ved en høyskole i Brazzaville, og fra tidlig på 1970-tallet arbeidet han som lærer i fransk og engelsk i havnebyen Pointe-Noire. I 1979 grunnla han Rocado Zulu-teateret som turnerte med hans egne stykker både i Afrika, Europa og USA.

På 1980-tallet fikk Sony Lab'ou Tansi etter hvert oppgaver innenfor statsapparatet i Republikken Kongo. Men han gikk også inn i et politisk parti som motarbeidet den kommunistiske ettpartistaten til Dénis Sassou Nguesso. I 1992 var Sony aktiv i arbeidet for å gjøre landet til en demokratisk stat med flere partier, men selv om ulike partier etter hvert ble tillatt i navnet, beholdt de gamle makthaverne kontrollen over landet. I 1994 ble han fratatt passet sitt. Det viste seg også at både Sony og hans hustru var blitt smittet av aids. Som medlem av opposisjonen i Kongo ble han nektet adgang til å reise utenlands for å få god medisinsk behandling. Sony døde i juni 1995, fjorten dager etter sin hustru.

De første årene etter Sony Lab'ou Tansis død så det ut som forfatterskapet hans var i ferd med å bli glemt. Men fra og med 2010 har interessen for det vært stigende, med nye utgaver av romanene, flere oppføringer av teaterstykkene og ikke minst mange vitenskapelige studier viet både hans liv og hans forfatterskap.

Sony Lab'ou Tansi laget sitt pseudonym som en hyllest til en annen viktig forfatter fra Republikken Kongo, Gérald--Félix Tchicaya U'Tamsi.

Forfatterskap

Frihet og opprør

Sony Lab'ut Tansi tar, som de fleste moderne afrikanske forfatterne, et oppgjør med Europa og de gamle koloniherrene. Han gir en dyptpløyende analyse av hvordan undertrykkelsen var noe som fortsatte, psykologisk så vel som politisk, også etter at koloniveldet var slutt. Hans hovedmål som politisk forfatter var likevel ikke å gå i rette med europeerne, men å vise hvordan afrikanere selv dels underkastet seg arven fra kolonitiden, dels utnyttet den til egen vinning.

Originalitet og tradisjon

Sonys verker er preget av stor oppfinnsomhet når det gjelder språk og form. Kritikerne ser ikke hans glede ved detaljer som noen svakhet, men som en naturlig del av hans uttrykksform. Man har kalt ham en barokk forfatter fra vår tid, og mange har sammenliknet ham med Franςois Rabelais, den store franske forfatteren fra 1500-tallet. Rabelais var en dristig satiriker, og han var særlig glad i komiske overdrivelser. En annen skikkelse man har nevnt i forbindelse med Sony, er Arthur Rimbaud som skrev om opprør mot det bestående og om drømmen om en ny verden,

Sonys forening av dyp smerte og sterk sans for det komiske gjør at han blir sammenliknet med de franske forfatterne Raymond Queneau og Georges Perec. Verkene deres bygger likevel mer på matematiske systemer, og de er mindre preget av politisk og sosialt engasjement enn bøkene til Sony. Men særlig er Sony blitt forbundet med representantene for den magiske realismen i Latin-Amerika, og i første rekke med Gabriel García Márquez, den store romanforfatteren fra Colombia.

Romaner

Sony Lab'ou Tansis første roman La Vie et demie (1979, «Livet og et halvt») er trolig det mest kjente av de episke verkene hans. Den er den første av flere bøker som foregår i det store afrikanske landet Katamalanasia, et land der herskerne verken gir innbyggerne lov til fullstendig å leve eller fullstendig å dø. Videre kan nevnes L'État honteux (1981, «Den skammelige staten»), L'Anté-peuple (1983, «Motfolket»), Les sept Solitudes de Lorsa Lopez (1985. «Lorsa Lopez' syv ensomheter») og Les Yeux du volcan (1988, «Vulkanens øyne»).

Skuespill

Sony Lab'ou Tansi har skrevet omtrent tyve skuespill. Mange som kjenner hans verk godt, mener at de utgjør den viktigste delen av hans produksjon. De fleste av stykkene er blitt kalt tragikomedier; ikke på grunn av formen, men fordi de i særlig grad knytter sammen komiske situasjoner og fortvilelsen over at afrikanerne fremdeles er ufrie selv om kolonitiden er slutt. De fleste av stykkene hans finnes i en samlet utgave fra 2015, De mest kjente skuespillene hører til den siste delen av forfatterskapet.

Blant Sonys skuespill kan nevnes La Rue des mouches (1985, «Fluenes gate»), Moi, veuve de l'Empire (1987, «Jeg, Keiserdømmets enke») og Qui a mangé madame d'Avoine Bergotha? (1989, «Hvem spiste opp fru d'Avoine Bergotha»). Sonys mest kjente arbeid for scenen er likevel La résurrection rouge et blanche de Roméo et Juliette (1990, «Romeos og Julies røde og hvite oppstandelse»). Denne frie bearbeidelsen av Shakespeares tragedie er blant annet oppført på La Comédie franςaise i Paris.

Dikt og etterlatte skrifter

Sony Lab'ou Tansi utgav bare en diktsamling mens han levde; Poèmes et vents lisses (1995, «Dikt og jevne vinder»). Men man har stadig funnet nye dikt blant hans etterlatte skrifter. De etterlatte skriftene inneholder også en rekke lengre og kortere refleksjoner om litteratur og politikk, samt interessante brev og selvbiografiske notater.

Utmerkelser og etterliv

Sony mottok flere prestisjefylte litterære priser. Blant de viktigste var Grand Prix littéraire de l'Afrique noire ( "Det svarte Afrikas store litterære pris") i 1983. I dag sier enkelte kritikere, særlig i Europa, at Somy Lab'ou Tansi er den betydeligste blant alle moderne fransk-afrikansk forfattere. Kanskje er det ennå for tidlig å trekke en slik konklusjon angående hans verk. Men at han er en av de viktigste skikkelsene fra tiden da Afrika fikk en moderne litteratur, er det neppe noen grunn til å tvile på.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg