Sondre Gravir er en tidligere norsk medieleder. Han var fra 2017 til 2018 konserndirektør i divisjonen Markedsplass (Marketplaces) i Schibsted.
Gravir gikk ut av mediebransjen i 2018, da han tiltrådte som administrerende direktør i SATS Group.
Sondre Gravir er en tidligere norsk medieleder. Han var fra 2017 til 2018 konserndirektør i divisjonen Markedsplass (Marketplaces) i Schibsted.
Gravir gikk ut av mediebransjen i 2018, da han tiltrådte som administrerende direktør i SATS Group.
Gravir har vært administrerende direktør i flere av Norges største avisbedrifter. Fra 2016 til høsten 2017 var han konserndirektør i Schibsted ASA med ansvar for rubrikkannonsemarkedet i en rekke større europeiske land.
Gravir er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen 2003 og studerte samme år finansrelaterte MBA-fag ved National University of Singapore. I 1999 fullførte han Befalsskolen for Sjøforsvaret.
Sondre Gravirs inngang til medievirksomheten gikk via konsulentselskapet McKinsey & Company hvor han var lederkonsulent 2003–2007 med ansvar for flere større omstillingsprosjekter i Aftenposten.
Gravir ble i 2007 ansatt som direktør i Schibsted ASA, der han var sterkt engasjert i arbeidet med å etablere Media Norge. Det nye medieselskapet besto av Aftenposten og flere ledende regionaviser som i 2012 ble en del av Schibstedkonsernet.
I 2008 dro Sondre Gravir til Stavanger som konstituert administrerende direktør i Stavanger Aftenblad. Etter knapt et års tid bar turen videre til Bergens Tidende der han var administrerende direktør 2009–2012. Neste trinn på karrierestigen var som administrerende direktør i Aftenposten 2012–2015.
Fra 2015 til august 2016 var Gravir administrerende direktør i Finn.no som er en internettbasert markedsplass for rubrikkannonser.
Etter ett år som leder for det nasjonale rubrikknettstedet, ble Sondre Gravir fra 2016 satt til å videreutvikle satsingen på rubrikkannonser i de store landene i Vest-Europa. Han ble høsten 2015 innlemmet i konsernledelsen i Schibsted ASA.
Gravir var styremedlem i Finn.no i periodene 2007–2009 og 2013–2015.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.