Faktaboks

Solveig Wiik
Født
10. oktober 1908, Vik, Sortland
Død
26. juli 2001, Sortland

Solveig Wiik er en norsk kunstmaler. Hun jobbet for det meste med oljelerret, men utmerker seg særlig gjennom sine mosaikkarbeider.

Utdannelse

Wiiks skolering gikk via tekstil og opplæring i bildevev hos søstrene Ragnhild og Karen Prestgaard i Heidal i 1935. 1936–1937 gikk hun på Statens husflidsskole på Blaker og deretter på Den kvinnelige industriskole i Oslo. Siden valgte hun den mer tradisjonelle kunstutdannelsen og studier ved Statens håndverks- og kunstindustriskole 1937–1943. I løpet av de seks årene hun var ved SHKS mottok hun impulser fra flere, deriblant Paul Ansteinsson, Thorbjørn Lie-Jørgensen, Carl von Hanno, Finn Faaborg, Per Krohg, Karl Høgberg og Wilhelm Krogh-Fladmark. Hun hadde også et kortere opphold på Statens Kunstakademi i Oslo 1945–1946. I 1943 var hun en av dem som fikk undervisning ved Det illegale akademi, et lærested som ble etablert i 1941, da nazistiske ideer kom til å prege SHKS og Akademiet i Oslo. Ved Det illegale akademiet fikk hun undervisning av Axel Revold og Jean Heiberg.

I 1954 kom hun inn på Kunstakademiet i Ravenna hvor hun fikk skolering i mosaikk.

Atelier

I 1948 fikk Solveig Wiik leie atelier i Nedre Slottsgate 3. Leiegårdens loftsetasje hadde fungert som atelier for flere velkjente kunstnere i mange år. Wiik overtok Johs Rians plass, og hadde fast tilhold her de neste 40 årene.

Motiver

I hennes landskapsmalerier spiller motiver fra Nordland en vesentlig rolle, men også det italienske landskapet var viktig for henne. I løpet av karrieren var hun stadig på studiereiser rundt om i Europa og Afrika, og besøkte til sammen et tyvetalls land. Men det var i Italia hun oppholdt seg lengst. På noen av Italia-reisene samlet hun ikke bare kunstneriske inntrykk, hun brakte også etterhvert med seg stein- og glassmaterialer hjem til atelieret for å bruke dem i sine mosaikker.

Formspråk

Uansett kunstnerisk medium er Wiiks uttrykk preget av et naivistisk og grovskårent formspråk. Hennes røffe malemåte og brede penselstrøk gir et kraftig uttrykk. Det kan særlig ses i motiver hvor menneskefigurene framstår som kompakte og ubevegelige, og i landskapets summariske form. Komposisjonene er flatebasert, noe som gir en forbindelse til den tidlige skoleringen i bildevev og tradisjonhåndverkets forenkling av former. Fargeskalaen varierer fra den lyse og dempede, til den kraftigere og mer ekspressive.

Mosaikk

Solveig Wiik utmerker seg ved å være er en av de få norske kunstnerne som har fått opplæring i bruk av mosaikk som kunstnerisk medium. Studiet ved Akademiet i Ravenna var av avgjørende betydning for henne. Både i maleri og mosaikk er det lett å spore interessen for det håndverksmessige. Hun viste sine første mosaikkbilder på Høstutstillingen. I 1955 ble hun antatt med Fiskeren, i 1956 med to små formater i samme teknikk med titlene En selvbevisst herre og To små. Wiik laget også mosaikker til offentlig utsmykning, blant annet til to hurtigruteskip; For MS Finnmarken, som ble satt i trafikk i 1956, laget hun verket Tre havfruer. Også MS Lofoten ble utsmykket med et av hennes mosaikkarbeider. Ved Maskinførerskolen for landbruk på Vikeidet i Sortland (skolen ble vedtatt nedlagt i 2004) finner vi et av hennes større arbeider.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Mathisen, Mathis. Historisk årbok for Sortland 2001/2002. Sortland: Sortland historielag, 2002.

Faktaboks

Solveig Wiik

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg