Smalsporjernbaner med sporvidde 1067 mm var det vanlige i Norge fra 1860 og frem til 1890. Hovedjernbanen fra Kristiania til Eidsvoll og grensebanen fra Lillestrøm til svenskegrensen var bygget med engelsk standardsporvidde 1435 mm, men den kraftige jernbaneekspansjonen som fulgte etter 1860 ble muliggjort ved å bygge smalspor som var teknisk enklere og vesentlig billigere i det norske terrenget.

De viktigste banene som ble bygget med smalspor i denne perioden var Randsfjordbanen 1868 (Drammen-Hønefoss-Randsfjord), Drammenbanen 1872 (Drammen-Kristiania), Rørosbanen 1877 (Hamar-Elverum-Røros-Støren-Trondheim), Vestfoldbanen 1881/82 (Drammen-Larvik-Skien) og Setesdalsbanen 1896 (Kristiansand-Byglandsfjord). Dessuten ble strekningene Trondheim-Støren 1864, Stavanger-Egersund 1878, Bergen-Voss 1883 og Lillesand-Flaksvannbanen 1896 bygd med smalspor. Sporvidde 750 mm ble brukt på strekningene Sjønstå-Fossen-Hjellarmo 1983, Nestun-Os 1894 og Bingsfoss-Bjørkelangen-Skulerud 1898.

Nye normalsporbaner frem til 1900 var mellomriksbanene Østfoldbanen 1879 (Kristiania-Moss-Halden-Kornsjø) med Østre linje 1882 (Ski-Mysen-Sarpsborg) og Meråkerbanen 1882 (Trondheim-Riksgrensen. Linjen nordover fra Eidsvoll (senere Dovrebanen) ble bygget i tre etapper: Eidsvoll-Hamar 1880, Hamar-Tretten 1894, og Tretten-Otta 1896. Samlet jernbanenett i 1900  var 1988 km hvorav smalspor (1067 mm) utgjorde mer enn halvparten med 1081 km. Spor med normalspor var 815 km, mens tertiærbanene (750 mm) hadde 92 km.

Den kraftige sporviddestriden som også ble en sentral del av norsk politisk samferdselsdebatt rundt 1890, endte med at Bergensbanen ble vedtatt bygget med normalspor i 1898. Dette var slutten for smalsporet i Norge, der jernbanedirektør Carl Abraham Pihl hadde vært dets fremste talsmann. Etter 1900 ble det likevel bygget fem nye smalsporbaner: Tønsberg-Eidsfoss 1901, Holmestrand-Hvittingfoss 1902, Lier-Svangstrand 1904, Grimstad-Rise/Arendal-Åmli-Treungen 1907/10/13 og Thamshavnbanen med 1000 mm sporvidde i 1908/12. Dessuten ble Jærbanen forlenget fra Egersund til Flekkefjord 1904 og strekningen Ganddal-Ålgård 1924  bygget.  Med unntak av tre museumsbaner (del av Setesdalbanen, del av Urskog-Hølandsbanen og Thamshavnbanen) er alle smalsporbaner i Norge ombygd eller nedlagt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.