En gutt lærer alfabetet og sifrene i en provisorisk leir i Mogadishu (2018)
I Badbado-leiren for internt fordrevne somaliere lærer en gutt alfabetet og tallene. Studenter fra flere universiteter underviste frivillig cirka 600 jenter og gutter under 16 år i flere leirer i Mogadishu i 2018.
Studenter deltar på kurs i bilde- og videoredigering. Hargeisa, Somaliland (2020).
I det siste har flere somaliske kvinner utfordret tradisjonelle kjønnsroller ved å utdanne seg til for eksempel leger, gründere, lærere og menneskerettsaktivister.

I Somalia følger utdanningen et 4-4-4-system. Grunnskolen er inndelt i to deler på fire år hver, totalt åtte år. Videregående opplæring varer i fire år (2017). Barna begynner på skolen i seksårsalderen. Skoleåret begynner i september og varer til juni. De fleste skolene blir drevet av ikke-statlige tilbydere. Regjeringen har innført en enhetlig læreplan og et standardisert eksamenssystem. 37,8 prosent av befolkningen, 25,8 prosent av kvinnene og 49,7 prosent av mennene (2018) kan lese og skrive.

Utfordringer med tilgang til utdanning

Offisielt er det obligatorisk skolegang i åtte år fra barna er seks til 14 år gamle. Mer enn tre millioner av cirka fem millioner barn i Somalia går ikke på skolen. Dette bidrar til at barna er sårbare for blant annet barneekteskap, menneskehandel og rekruttering til ekstremistgrupper. 39,8 prosent av barna mellom fem og 14 år arbeider, en statistikk som også inneholder barn som er involvert i prostitusjon. 20,2 prosent av barna mellom fire og 14 år kombinerer skole med barnearbeid.

I mange områder i Somalia har ikke foreldre mulighet til å finansiere barnas skolegang. Blant de rikeste i befolkningen går 32 prosent av barna ikke på skolen, og blant de fattigste gjelder dette 78 prosent (2011). I tillegg til fattigdom kan avstanden til skolen, en utrygg sikkerhetssituasjon, tradisjonelle kjønnsroller som medfører at guttenes utdanning sees på som viktigere enn jentenes, lærermangel og mangel på sanitære anlegg hindre at foreldre sender barna på skolen. For eksempel har kun 61,3 prosent av grunnskolene tilgang til vann, og bare 10,2 prosent har tilgang til en trygg vannkilde (2017).

Undervisningskvaliteten påvirkes av stor lærermangel i tillegg til mangel på lærebøker og undervisningsmateriale. Undervisningsspråk kan også være en betydelig utfordring når det gjelder tilgang til utdanning. Eksempelvis er elevenes engelskferdigheter lave, samtidig som undervisning gis gjennom lærebøker på engelsk. Kun 37,9 prosent av lærerne har en lærerutdannelse (2017).

Barn fra nomadefamilier har ofte ikke mulighet til å gå på skolen. I tillegg bidrar konflikt og naturkatastrofer til at mange familier lever som flyktninger, henholdsvis som internt fordrevne i leirer, noe som kan gjøre det krevende for barn å få skolegang eller fortsette utdanningen. Dersom familier blir offisielt registrert som internt fordrevne, er allikevel sjansene gode for å få tilgang til grunnutdanning (90 prosent i 2020 ifølge UNHCR).

Førskoletilbud

Førskoletilbudet er svært begrenset og består av koranskoler, integrerte koranskoler og private barnehager. Både koranskolene og barnehagene krever skolepenger; koranskolene er vanligvis billigere enn barnehagene. Omtrent én prosent av barna benytter seg av førskoletilbud (2011). Det finnes et utkast til en læreplan med fokus på barnets helhetlige utvikling (2017), men denne har enda ikke blitt vedtatt av myndighetene. Det finnes ikke noen standardisert førskolelærerutdanning.

Tallmaterialet er usikkert og mangelfullt, men det virker som om de fleste barna som benytter seg av et førskoletilbud, går på koranskoler. Disse er underlagt justis- (Puntland) og religionsdepartementene (Somalia og Somaliland) og ikke utdanningsdepartementet. Finansiering gjennom eksterne kilder gir mulighet for politisk påvirkning, særlig i områder som er eller har vært kontrollert av den militante islamske opprørsgruppen al-Shabaab (2017).

Grunnskole

Somali er det mest vanlige undervisningsspråket, men enkelte fag, særlig mot slutten av grunnskolen, kan bli undervist på arabisk eller engelsk. Arabisk brukes da i humaniora- og samfunnsfag, og engelsk i naturvitenskapene. Koranskoletilbudet fortsetter også i grunnskolen. 64 prosent av barna (66 prosent av guttene, 62 prosent av jentene) fortsetter til grunnskolens andre del (2017).

I hvilken grad 15- til 24-åringer har fullført grunnskolen, er i stor grad avhengig av foreldrenes økonomiske situasjon. Blant de rikeste fullfører 64 prosent barneskolen, blant de fattigste kun åtte prosent (2011). Tallene for ungdomsskolen er enda dårligere. Bare 43 prosent av de rikeste barna har fullført ungdomsskolen, og kun tre prosent av de fattigste (2011). Det finnes også betydelige forskjeller mellom ungdommer fra urbane og rurale områder i landet. De fra urbane områder har gjennomgående høyere sjanse til å fullføre både grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning (2011).

Det finnes store kjønnsforskjeller. 15- til 24-årige jenter har hatt dårligere muligheter å fullføre både barneskolen (29 prosent mot 50 prosent blant guttene) og ungdomsskolen (16 prosent mot 29 prosent blant guttene, 2011).

Videregående opplæring

195 800 elever går på videregående skole, hvorav 39 prosent er jenter (2017). I de fleste videregående skolene er engelsk undervisningsspråket, med unntak for islam-/religionsfag, hvor undervisningsspråket er arabisk og somali. De aller fleste videregående skoler befinner seg i urbane strøk (94,5 prosent av elevene mot 5,5 prosent av elevene i rurale strøk).

Blant 20- til 29-åringene rapporteres det at 0 prosent av de fattigste ungdommene har fullført videregående utdanning, mens 17 prosent av de rikeste ungdommene har fullført videregående utdanning (2011). Kjønnsforskjellene viser seg også her. Tre prosent av jentene i denne aldersgruppen har fullført videregående utdanning, har 11 prosent av guttene fullført utdanningen (2011). Tallgrunnlaget er noe usikkert. Før statskollapsen i 1991 var videregående opplæring i større grad fokusert på yrkesfag og kompetanse for arbeidsmarkedet. I dag er det flere bistandsorganisasjoner som arbeider med lignende tilbud, men disse fanges kanskje ikke opp av den nasjonale statistikken.

Høyere utdanning

Somalia har 44 høyere utdanningsinstitusjoner med 51 400 studenter (2013). De åtte største institusjonene er Universitetet i Mogadishu, Universitetet i Hargeisa, Somalias Universitet, Amoud Universitet, SIMAD Universitet, Gollis Universitet, Østafrika Universitet og Plasma Universitet. Kun 28 av de 44 institusjonene har et eget bibliotek (2013). Antallet bøker i bibliotekene varierer mellom 300 og 50 000 bøker. I tillegg har to institusjoner digitale biblioteker og én av disse har kun tilgang til digitale tidsskrifter (2013). De vanligste studiefagene er samfunnsvitenskap og bedriftsøkonomi (30 prosent samlet).

Blant foreleserne har fem prosent en doktorgrad, mens 70 prosent har en mastergrad (2013).

Blant de fattigste 18- til 22-åringer studerer én prosent, blant de rikeste 22 prosent (2011). På høyere utdanningsnivå er ikke kjønnsforskjellene like tydelige som i grunnskolen og videregående utdanningen. Ni prosent av de 18 til 22 år gamle jentene studerer og 14 prosent av guttene (2011).

Tallgrunnlaget for høyere utdanning i Somalia er nokså usikkert. Høyere utdanning er svakt regulert av myndighetene. I tillegg til de offentlige institusjonene finnes det flere private tilbydere samt institusjoner som drives av diasporanettverk, internasjonale organisasjoner (særlig i Puntland og Somaliland) og av islamistiske aktører.

Historikk

Somali har vært landets offisielle språk siden 1973. Svært lenge har somalisk diktning blitt overlevert muntlig. I løpet av 1900-tallet har forskjellige alfabeter som for eksempel det arabiske blitt prøvd ut før man i 1972 tok i bruk det latinske alfabetet og en enhetlig rettskriving.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg