Utdanningssystemet i Nepal består av førskole, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning. Retten til gratis og obligatorisk grunnskole er grunnlovsfestet. I grunnloven fastlås det også at videregående opplæring skal være gratis for landets borgere.
Utdanning har blitt høyt prioritert av nepalske myndigheter de siste årene og dette gjenspeiles både i form av økonomiske bidrag over nasjonale budsjetter og i politiske reformer for å bedre utdanningskvalitet og lik tilgang til utdanning. De siste årene har det blitt gjort store fremskritt for å sikre at jenter og gutter har like muligheter til å gå på skolen. I dag er det tilnærmet kjønnsbalanse på grunnskolen. Andre fremskritt inkluderer reformer som har forbedret læremiljø, undervisningsmetoder, oppdatert pensum og læremateriell samt innføring av nye eksamensmetoder. I tillegg har myndighetene forpliktet seg til å tilby gratis skolemat ved offentlige skoler og sikre at utdanningen er gratis gjennom å betale for lærebøker, skolepenger og skolemateriell for elevene. Dette har tidligere vært en stor økonomisk belastning for familier og bidratt til å hindre at barn går på skolen.
Så å si alle barn i Nepal begynner på skolen, men det er stadig utfordringer knyttet til frafall i skolen. Dette gjelder særlig barn fra marginaliserte grupper på bakgrunn av kjønn, funksjonsevne, sosioøkonomisk status, språk, kaste eller geografi. Barn med nedsatt funksjonevne har lav deltagelse i skolen. Barnearbeid og barneekteskap er utbredt og direkte hindre for at barn fullfører skolegangen. Det er også en utfordring at mange elever ikke lærer grunnleggende ferdigheter innen lesing, regning og skriving.
Nepals grunnlov fastslår at man skal ha rett på undervisning i eget morsmål. Nepali er undervisningsspråket i flertallet av skolene og det er en utfordring at mange barn har et annet morsmål og sliter med å forstå. I følge FNs barnefond gjaldt dette om lag 2 millioner barn i 2018 (UNICEF). Undervisning på eget morsmål er et økende krav blant fagfolk innen utdanning i Nepal samt fra lokalsamfunn. De største utfordringene knyttet til undervisning på eget morsmål omhandler ressurser og undervisningsmateriell. Flere skoler underviser på engelsk.
Ifølge UNESCO utgjorde analfabetismen i Nepal 32 prosent av befolkningen over 15 år (2018). Andelen analfabeter blant de mellom 15 og 24 år er betydelig lavere på i overkant av syv prosent.
Jordskjelvene som rammet Nepal i april og mai 2015 bidro til store konsekvenser for å svekke tilgangen til utdanning og reverserte flere av myndighetenes fremskritt. Om lag 35,000 klasserom ble enten helt ødelagt eller betydelig ødelagt som følge av jordskjelvene. Dette bidro til at mer enn én million skolebarn ikke lengre hadde et trygt sted for undervisning. Gjenoppbygging av skoler har stått i fokus siden og Nepal har også mottatt betydelig med internasjonal bistand for å bygge opp igjen etter jordskjelvet. En prioritet fremover har vært å sikre skolebygg som er trygge for fremtidige kriser og eventuelle nye jordskjelv og naturkatastrofer.
Koronapandemien førte til skolenedstengninger i Nepal og et økende digitalt skille som bidro til at barn og unge med nedsatt funksjonsevne og fra marginaliserte grupper ble særlig hardt rammet. Implementering av utdanningsprogrammer under pandemien var utfordrende da mange skoler og lokale myndigheter manglet tilstrekkelige ressurser til å kunne tilby alternativ undervisning.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.