Utdanningssystemet i Nepal består av førskole, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning. Retten til gratis og obligatorisk grunnskole er grunnlovsfestet. I grunnloven fastlås det også at videregående opplæring skal være gratis for landets borgere.

Utdanning har blitt høyt prioritert av nepalske myndigheter de siste årene og dette gjenspeiles både i form av økonomiske bidrag over nasjonale budsjetter og i politiske reformer for å bedre utdanningskvalitet og lik tilgang til utdanning. De siste årene har det blitt gjort store fremskritt for å sikre at jenter og gutter har like muligheter til å gå på skolen. I dag er det tilnærmet kjønnsbalanse på grunnskolen. Andre fremskritt inkluderer reformer som har forbedret læremiljø, undervisningsmetoder, oppdatert pensum og læremateriell samt innføring av nye eksamensmetoder. I tillegg har myndighetene forpliktet seg til å tilby gratis skolemat ved offentlige skoler og sikre at utdanningen er gratis gjennom å betale for lærebøker, skolepenger og skolemateriell for elevene. Dette har tidligere vært en stor økonomisk belastning for familier og bidratt til å hindre at barn går på skolen.

Så å si alle barn i Nepal begynner på skolen, men det er stadig utfordringer knyttet til frafall i skolen. Dette gjelder særlig barn fra marginaliserte grupper på bakgrunn av kjønn, funksjonsevne, sosioøkonomisk status, språk, kaste eller geografi. Barn med nedsatt funksjonevne har lav deltagelse i skolen. Barnearbeid og barneekteskap er utbredt og direkte hindre for at barn fullfører skolegangen. Det er også en utfordring at mange elever ikke lærer grunnleggende ferdigheter innen lesing, regning og skriving.

Nepals grunnlov fastslår at man skal ha rett på undervisning i eget morsmål. Nepali er undervisningsspråket i flertallet av skolene og det er en utfordring at mange barn har et annet morsmål og sliter med å forstå. I følge FNs barnefond gjaldt dette om lag 2 millioner barn i 2018 (UNICEF). Undervisning på eget morsmål er et økende krav blant fagfolk innen utdanning i Nepal samt fra lokalsamfunn. De største utfordringene knyttet til undervisning på eget morsmål omhandler ressurser og undervisningsmateriell. Flere skoler underviser på engelsk.

Ifølge UNESCO utgjorde analfabetismen i Nepal 32 prosent av befolkningen over 15 år (2018). Andelen analfabeter blant de mellom 15 og 24 år er betydelig lavere på i overkant av syv prosent.

Jordskjelvene som rammet Nepal i april og mai 2015 bidro til store konsekvenser for å svekke tilgangen til utdanning og reverserte flere av myndighetenes fremskritt. Om lag 35,000 klasserom ble enten helt ødelagt eller betydelig ødelagt som følge av jordskjelvene. Dette bidro til at mer enn én million skolebarn ikke lengre hadde et trygt sted for undervisning. Gjenoppbygging av skoler har stått i fokus siden og Nepal har også mottatt betydelig med internasjonal bistand for å bygge opp igjen etter jordskjelvet. En prioritet fremover har vært å sikre skolebygg som er trygge for fremtidige kriser og eventuelle nye jordskjelv og naturkatastrofer.

Koronapandemien førte til skolenedstengninger i Nepal og et økende digitalt skille som bidro til at barn og unge med nedsatt funksjonsevne og fra marginaliserte grupper ble særlig hardt rammet. Implementering av utdanningsprogrammer under pandemien var utfordrende da mange skoler og lokale myndigheter manglet tilstrekkelige ressurser til å kunne tilby alternativ undervisning.

Grunnskole

Barna starter på skolen når de er fem eller seks år gamle. Grunnskolen inkluderer ett år med førskole. I følge tall fra UNESCO går mellom 60 og 70 prosent av barna i førskole eller barnehage før de begynner på skolen. Grunnskolen varer i åtte år.

I følge tall fra 2018 finnes det om lag 28,000 offentlige skoler, 6000 private skoler og 1000 religiøse skoler i Nepal. Om lag 260,000 lærere arbeider i grunnskolen, dette inkluderer både offentlige og private skoler.

Det akademiske skoleåret begynner i juli og avsluttes i april.

Videregående opplæring

Videregående opplæring varer i fire år fra niende til tolvte trinn. I følge tall fra 2020 var om lag 85 prosent innrullert i videregående opplæring og så å si like mange jenter som gutter (UNESCO).

Flere videregående skoler tar skolepenger. Dette gjelder både offentlige og private skoler men er mest utbredt blant de private. Flere av de private skolene har forpliktet seg til å at mellom ti og femten prosent av plassene skal være gratis og gå til elever fra lavinntektsfamilier, men dette er enda ikke realisert. Myndighetene har også etablert et stipendprogram for å sikre større deltagelse fra barn fra marginaliserte grupper.

Høyere utdanning

Landet har elleve universiteter som tilbyr høyere utdanning. Tribhuvan-universitetet grunnlagt i 1959 er landets eldste og største. Majoriteten av studenter i Nepal går på dette universitetet. Alle universitetene er offentlige og mottar statlige midler, men private institusjoner kan være tilknyttet de offentlige universitetene. Bruken av skolepenger varierer.

Universitetene tilbyr utdanning innenfor en rekke fagfelt. Høyere utdanning organiseres gjennom tre- eller fireårige bachelorprogrammer, toårige masterprogrammer, inkludert doktogradsprogrammer som tilbys ved enkelte universiteter. Internasjonalt er kvaliteten ved høyere utdanningsinstitusjonene i Nepal lav sammenlignet med andre land.

I overkant av 400,000 studenter var innrullert det akademiske skoleåret 2017-2018. I følge tall fra UNESCO var om lag 13,5 prosent i den aktuelle aldersgruppen innrullert til høyere utdanning (2020). Tilgangen til og bruken av nettbaserte studier økte betraktelig under koronapandemien. Samtidig er det grunnet mangel på ressurser begrenset bruk av digitale tjenester innen høyere utdanning inkludert nettbaserte bibliotek, tilgang på publisert forskningsmateriale og andre undervisningsressurser. Studenter fra lavinntektsfamilier har særlige utfordringer knyttet til å delta i digital høyere utdanning.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg