I Namibia følger utdanningen et 7-2-3-system, hvor barneskolen varer i sju år, ungdomsskolen i to år og den videregående skolen i tre år. Ungdomsskolen og videregående opplæring tilbys i Secondary School. Retten til utdanning er grunnlovsfestet. Utdanning er gratis og obligatorisk for barn fra de fyller seks år til de er 18 år. De fleste skolene i landet er offentlige. Skolesystemet er delvis inspirert av det britiske systemet.

Ifølge UNESCO var åtte prosent av befolkningen over 15 år analfabeter i 2021. Namibia bruker en svært høy andel av sitt BNP på utdanning. Landet bruker 9,4 prosent av sitt BNP mens gjennomsnittet i OECD er 4,9 prosent av BNP.

Grunnskolen

Barna begynner på skolen når de er seks år gamle. Barneskolen er delt i to deler på tre og fire år. Det er svært vanlig at elevene må gå et år om igjen, både i barne-, ungdoms- og videregående skole.

Videregående opplæring

Etter ellevte trinn avlegger elevene Namibia Secondary School Certificate Ordinary Level Examinations (NSSCO). Med gode nok resultater på NSSCO-eksamenene kan elevene gå et tolvte trinn som avsluttes med Namibia Secondary School Certificate Advanced Subsidiary Examinations (NSSCAS).

Høyere utdanning

Høyere utdanning tilbys i landet fra omtrent 1979/1980. I 1992 ble University of Namibia (UNAM) opprettet. To år senere ble det offentlige Polytechnic of Namibia (PoN), nåværende University of Science and Technology (NUST) grunnlagt. Det første private universitetet var International University of Management (IUM), som ble grunnlagt samme år. Videre finnes en rekke andre private høyere utdanningsinstitusjoner.

Historikk

Før frigjøringen eksisterte det ulike skolesystemer for de forskjellige folkegruppene i landet. Etter selvstendigheten i 1990 har landet etablert ett skolesystem, og det er innført et felles, sentralt fastlagt pensum for alle barn i grunn- og videregående skole.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Ellis, Justin (1984): Education, Repression and Liberation: Namibia. London: Catholic Institute for International Relations. World University Service. Les boka i Internet Archive
  • Harber, Clive (1997): Education, Democracy, and Political Development in Africa. Brighton; Portland, Oregon: Sussex Academic Press. Les boka i Internet Archive
  • Likando, Gilbert N. og Wolhuter, Charl C. (2015): Namibia: An Overview of System Reform. I: Education in Southern Africa. Utgitt av Charl C. Wolhuter. London: Bloomsbury Academic. Side 145 til 164. Les artikkelen i Internet Archive
  • Likando, Gilbert N. og Shanyanana-Amaambo, Rachel (2017): Higher Education Systems and Institutions, Namibia. I: Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. DOI:10.1007/978-94-017-9553-1_464-1. Les artikkelen i Research Gate

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg