På slutten av ungdomsskolen må elevene avlegge en standardisert regional eksamen som er forutsetning for å begynne på de tre siste årene i skolen (lycée). 68,1 prosent av barna går på et lycée. Det finnes store forskjeller med tanke på geografisk bakgrunn, og i storbyene går langt flere barn til skole. Jentene begynner også å være i flertallet (70,1 prosent mot 66,2 prosent, 2021).
Elevene kan velge mellom tre linjer, en allmennfaglig (enseignement secondaire général), en teknisk (enseignement secondaire technique) og en yrkesfaglig (enseignement secondaire professionnel). Disse er igjen delt opp i forskjellige fordypningslinjer. I første året på lycèe følger alle elever det samme pensum, tronc commun, som avsluttes med eksamen. I andre og tredje året får elevene forskjellige fag.
På den allmennfaglige linjen har elevene muligheten å velge mellom fordypningsfagene litteratur og humaniora, matematikk, eksperimentell vitenskap (jordbruk, biologi og geofag, fysikk) og tradisjonell utdanning (arabisk og shariafag). Uansett fordypning har de fellesfag som litteratur, språk, islamfag, kroppsøving, oversettelse, matematikk, naturfag, fysikk og samfunnsfag som historie og geografi.
På den tekniske linjen velger elevene mellom fordypningsfagene maskiningeniør, elektroingeniør, byggingeniør, kjemiingeniør, økonomi og agronomingeniør. Disse er igjen delt inn i enda flere spesialiseringer. Elevene på den tekniske linjen må, som elevene på den allmennfaglige linjen, ta en del obligatoriske fellesfag.
Siden 2014/2015 finnes også et yrkesfaglig tilbudd (baccalauréat professionnel). Her kan elevene fordype seg i jordbruk, anleggsarbeid, tjenester (som blant annet mat, vertskap), elektrofag og maskinfag. Lycèene er ansvarlige for en allmennfaglig utdannelse for disse elevene, mens yrkesfaglige institusjoner tar seg av yrkesfagene. 11,29 prosent av elevene velger et yrkesfaglig utdanningstilbud i videregående (2021), litt flere gutter (13,7 prosent) enn jenter (9 prosent).
Uansett utdanningslinje må elevene ta en avsluttende eksamen på slutten av videregående, baccalauréat.
Arbeidsledigheten blant ungdommer mellom 15 og 24 år er svært høy (27,2 prosent i 2021). Utdanningssystemet sørger ikke nødvendigvis for at ungdommene lærer ferdighetene i skolen som arbeidslivet etterspør. Dette gjelder spesielt for den yrkesfaglige utdannelsen, som har et dårlig rykte og som velges først og fremst av elever som sliter i et mer akademisk preget utdanningssystem.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.