India har lang tradisjon for læring og utdanning. Landet presenterer et bilde av imponerende vitenskapelig og teknisk fremgang, samtidig som det fremviser massiv analfabetisme og et svakt utdanningssystem.

Da India ble selvstendig, var det bare 14 % som kunne lese og skrive. Etter frigjøringen oppstod en debatt mellom dem som ønsket å bevare det britisk-indiske utdanningssystemet fra kolonitiden, og dem som ønsket Mahatma Gandhis alternative system (nai taleem). Gandhis system, som fremhever at teori og praksis skal utvikle hele barnet, ble prioritert.

Grunnloven slår fast at delstatene har ansvaret for at alle barn mellom 6 og 14 år skal ha 8-årig gratis og obligatorisk skolegang. Det skal gis like utdanningsmuligheter for alle, skolen skal være gratis og gi spesielt vern til dem som tilhører språklige eller religiøse minoriteter. I 1999 begynte nesten 100 % av barna på barneskolen, mens det er under 50 % som fortsetter i videregående skole.

Skolen varierer enormt, fra vel utrustede public schools etter britisk mønster, skoler som er drevet etter Gandhis utdanningsideer, til skoler uten utdannede lærere og lærebøker. Ideen om å kombinere teori og praksis har vært vanskelig å gjennomføre. I 2000 var bare snaut 5 % av elevene på yrkesrettede linjer. Læreplaner for grunnskolen og videregående skole er delstatenes ansvar, mens sentralmyndighetene har ansvaret for høyere utdanning. India har 216 universiteter og over 8000 høyskoler. De eldste universitetene ligger i Kolkata, Mumbai, Chennai og Allahabad. 6 % av de unge tar høyere utdanning.

Ifølge beregninger fra UNESCO var vel 42 % av befolkningen over 15 år analfabeter i 2000. Men det er store geografiske og kjønnsmessige forskjeller. I Kerala er det bare 6 % analfabeter. I de fire delstatene i det såkalte hindibeltet, Bihar, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh og Rajasthan, bor nesten 50 % av landets analfabeter. Kvinnene utgjør 2/3 av analfabetene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.