I Eswatini følger utdanningen et 7-3-2-system, hvor barneskolen varer i sju år, ungdomsskolen i tre år og den videregående skolen i to år. Barneskolen er gratis og obligatorisk. Ungdomsskolen og videregående opplæring er ikke obligatorisk, og man må betale skolepenger. Ifølge Verdensbanken var 11 prosent av befolkningen over 15 år analfabeter i 2020.

Skoleåret begynner i januar. Landet bruker 5,7 prosent av sitt BNP på utdanning (2022).

Grunnskolen

Offisiell skolestartsalder er seks år. Myndighetenes statistikk viser at det begynner flere barn enn det finnes barn i alderstrinnet. Det er omtrent 90 prosent fra det aktuelle årskullet som begynner pluss en god del barn som trolig skulle ha begynt i skolen tidligere (2019). Elevene må består en nasjonal eksamen, Eswatini Primary Certificate (EPC), for å fortsette i ungdomsskolen.

Statistikken viser at alle barna gikk på ungdomsskolen i 2018. Elevene må bestå Junior Certificate (JC) Examination for å fortsette med videregående opplæring.

Videregående opplæring

76 prosent av barna tok videregående opplæring i 2018. På slutten av videregående opplæring avlegger elevene Eswatini General Certificate of Secondary Education (EGCSE) og Cambridge International General Certificate of Secondary Education (IGCSE) for å kunne ta høyere utdanning.

Det er ikke uvanlig at barn slutter på skolen; hovedårsakene er for høye kostnader, graviditet og dårlige karakterer.

Waterford Kamhlaba United World College of Southern Africa, en av United World Colleges' 12 internasjonal skoler, ligger i hovedstaden Mbabane. Skolen ble opprettet i 1963.

Høyere utdanning

Høyere utdanning tilbys ved University of Eswatini (UNESWA), landets eneste offentlige universitet, ved tre private universiteter, samt ved 34 offentlige og private høyskoler som inkluderer lærerutdanningsinstitutsjoner (TTI). Mer enn halvparten av studentene studerer ved University of Eswatini (UNESWA).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Booth, Margaret Zoller (2004): Culture and Education: The Social Consequences of Western Schooling in Contemporary Swaziland. Lanham, Maryland: University Press of America. Les boka i Internet Archive
  • Mazibuko, Edmund Zizwe (2013): Swaziland: Access, Quality and Relevance. I: Education in Southern Africa. Utgitt av Clive Harber. London: Bloomsbury Academic. Side 207 til 228. Les artikkelen i Internet Archive

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg