Utdanningssystemet i Argentina er føderalt og varierer regionalt. Det følger enten et 2-6-3-3/4 løp bestående av to år barnehage, seks år barneskole, tre år ungdomsskole og tre eller fire år videregående opplæring eller et 2-7-5-system, bestående av to år barnehage, sju år grunnskole og fem år videregående skole. Retten til utdanning er grunnlovsfestet. Utdanning er gratis og obligatorisk for barn fra de fyller fire år til de er 17 år.

Kvaliteten på utdanningen varierer sterkt. Særlig i hovedstaden Buenos Aires er en god del av skolene private, oftest katolske, og disse regnes til å være bedre enn de offentlige skolene.

Cirka én prosent av befolkningen mangler lese- og skriveferdigheter (analfabetisme) (2018). Landet bruker 4,3 prosent av sitt BNP på utdanning, omtrent like mye som OECD-gjennomsnittet på 4,4 prosent (2019).

Grunnskolen

Barna begynner på skolen når de er seks år gamle.

Videregående opplæring

Den videregående skolen er delt i ulike studieretninger. 27 prosent av de argentinske 25- til 34-åringene har ikke fullført videregående opplæring (2022),

Høyere utdanning

Høyere utdanning tilbys i offentlige og private universiteter og høyskoler. I 2021 hadde Argentina mer enn 2,5 millioner studenter. 19 prosent av de argentinske 25- til 34-åringene har fullført høyere utdanning, et lavt tall i OECD-kontekst (2022).

Universitetet i Buenos Aires (UBA) ble opprettet i 1821 og er en av Sør-Amerikas viktigste høyere utdanningsinstitusjoner. Det omfatter tretten fakulteter, seks sykehus og et stort museumsnettverk.

Historikk

Det argentinske skolesystemet har på mange måter lykkes med å bygge opp en nasjonal identitet. Lenge har det vært strid mellom de radikale, som ønsker en liberal utdanning, og peronistene, som ønsker en katolsk basert skole.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Ares de Parga, Ignacio (1912): La escuela argentina. Buenos Aires: uten forlag. Les boka i Internet Archive
  • Moschetti, Mauro Carlos og Verger, Antoni (2020): Opting for Private Education: Public Subsidy Programs and School Choice in Disadvantaged Contexts. I: Sage: Educational Policy Nr. 34 (1), side 65 til 90. Les artikkelen her
  • Reisberg, Liz A. (1962): Argentina: A Study of the Educational System of Argentina and a Guide to the Academic Placement of Students in Educational Institutions in the United States. Washington, DC: AACRAO: NAFSA. Les boka i Internet Archive
  • Schwartzman, Simon, redaktør (2015): Education in South America. London; New York: Bloomsbury Academic. Les boka i Internet Archive
  • Torres, Carlos Alberto og Puiggrós, Adriana (1998): Latin American Education: Comparative Perspectives. Boulder, Colorado: WestviewPress. Les boka i Internet Archive

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg