Egypterne kalte skapelsen sep-tepi, «den første begivenhet», som henspiller på den første soloppgang og repetisjonen av denne begivenheten hver morgen.
Myten om skapelsen i Det gamle Egypt ble utviklet gjennom århundrer, og finnes i ulike varianter som ble til i ulike kultsentre. Pyramidetekstene, den eldste samlingen av religiøse tekster bevart fra Det gamle Egypt, domineres av teologien fra byen Heliopolis, hovedkultsenteret for solguden Ra.
Med fremveksten av et profesjonalisert presteskap i det nye riket (ca. 1537–1077 fvt.), ble det fart på spekulasjonene rundt skapelsen også andre steder. I Hermopolis, Memfis, Teben og flere andre steder tok man tak i ulike teologiske problemer i myten og utarbeidet egne varianter av den.
Den gammelegyptiske religionen hadde ingen fastlagte dogmer, og det var ingen konflikt mellom ulike forklaringsmodeller. De kan forstås som videreutviklinger av den samme myten, og ofte inkluderer eller absorberer de hverandre. Sluttproduktet er også det samme: den samme verdensforståelsen ligger til grunn for alle variantene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.