Skam er en norsk nettserie produsert av NRK P3 (2015–2017), som har blitt hyllet for sin innovasjon og har blitt en stor internasjonal suksess. Serien er skrevet og regissert av Julie Andem, og følger en gruppe ungdommer ved en videregående skole i Oslo.

Skam ble skapt for å vinne tilbake ungdomssegmentet etter at NRK i en periode hadde mistet ungdomsseere til andre kanaler og medier. Seriens målgruppe ble satt til å være tenåringsjenter i alderen 16 år. Flere med erfaring fra NRK Super, deriblant Julie Andem, ble del av produksjonsteamet.

Etter over 50 dybdeintervjuer med norsk ungdom som kartla målgruppens behov, ble Skam konseptualisert. I et forsøk på å fange målgruppen blir Skam hovedsakelig fortalt på nettsiden skam.p3.no.

Skam blander trekk fra situasjonskomedien med såpeoperaen og det sosialrealistiske dramaet, og er et tett relasjonsdrama. Serien består i stor grad av dialogscener og nærbilder. Estetikken er med andre ord tilpasset smarttelefonens skjermstørrelse.

En av Skams virkelige innovative nyvinninger er at fortellingen foregår i sanntid. Fortellingen består av videoklipp, skjermbilder av karakterenes meldingsutvekslinger og Instagrambilder. Hovedpersonens Instagram-oppdateringer blir lagt ut på nettsiden, mens for å se de andre karakterenes Instagram-oppdateringer må følgerne selv følge karakterene på Instagram. Fra sesong fire kan man også følge YouTubekanalen til flere av bikarakterene, Hei Briskeby.

Videoklippene blir hver fredag satt sammen til en episode som sendes på TV og er tilgjengelig på NRKs nett-TV. Målgruppen følger imidlertid serien hovedsakelig på nettsiden. Fortellingen i sanntid og bruken av sosiale mediers logikk og uttrykksform i historiefortellingen skaper en spesiell nærhet mellom seer og fiksjon. Serien imiterer hvordan målgruppen bruker sosiale medier, og er produsert for hovedsakelig å bli konsumert på mobile medier. 

Skam-nettsiden kan klippene, chattene og Instagram-oppdateringer kommenteres fortløpende av fansen. Diskusjonen på nettsiden er et viktig forum for serieskapernes kontakt med følgerne og er et sted hvor den unge målgruppen kan diskutere temaene som blir tatt opp seg imellom uten voksen innblanding. En av Skams styrker er fraværet av den pedagogiske voksenmoralen man finner i andre tenåringsserier, og karakterene både drikker, røyker hasj og har sex. Fraværet av voksen innblanding og fordømmelse bidrar utvilsomt til seriens troverdighet og popularitet blant målgruppen.

Skam-produksjonen er liten, og i motsetning til andre NRK-dramaproduksjoner ligger den svært tett opp til publisering. Dette fører til at produksjonen kan være mer fleksible og lydhøre overfor følgerne.

Første Skam-klipp ble postet på nettsiden 22. september 2015 kl. 14.32. Serien følger en ungdomsgjeng som går på videregående ved Hartvig Nissens skole i Oslo. Hver sesong har en ny hovedkarakter, og handlingen ses gjennom denne karakterens perspektiv, dermed endrer de andre karakterenes fremtoning og personlighet seg noe fra sesong til sesong.

  • Sesong én følger karakterenes første semester ved Nissen, og sesongens hovedkarakter er Eva, spilt av Lisa Teige. Eva blir raskt kjent med Noora, Vilde, Sana og Chris, og de bestemmer seg for å starte russebuss sammen. Følgerne blir også kjent med Evas kjæreste Jonas og hans bestevenn Isak. Sesongen tematiserer vennskap og det å tilgi seg selv.
  • Sesong to hadde premiere vinteren 2016, og handler om Noora, spilt av Josefine Pettersen, og hennes forhold til William, spilt av Thomas Hayes. Sesongen tar opp temaer som feminisme og seksuelle overgrep.
  • Sesong tre hadde premiere høsten 2016 og handler om Isak, spilt av Tarjei Sandvik Moe, og hans forelskelse i Even, spilt av Henrik Holm. Sesongen tar opp temaer som homofili og psykiske lidelser.
  • Sesong fire er seriens siste og hadde premiere våren 2017. Sesongen handler om Sana, spilt av Iman Meskini, og tar opp temaer som netthets, religion og det multikulturelle Norge.

Skam bygger på NRK Super-nettseriene Sara (2008–2010), Mia (2010–2013) og Jenter (2013–), og den eneste markedsføringen av Skam før premieren fant sted på Jenter-nettsiden. Skam vokste imidlertid svært fort i popularitet utover målgruppen, og i sesong to hadde Skam 600 000 unike brukere. Skam er solgt til de andre nordiske landene og er blitt en stor nordisk suksess. Serien er spesielt populær i Danmark. Rettighetene til Skam er solgt til USA.

I løpet av sesong tre vokste Skam til et globalt fenomen, hvor internasjonale fans selv tekstet klippene for andre fans og la dem ut på nett. Skam har etter sigende flere millioner seere i Kina. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.