Etter over 50 dybdeintervjuer med norsk ungdom som kartla målgruppens behov, ble Skam konseptualisert. I et forsøk på å fange målgruppen blir Skam hovedsakelig fortalt på nettsiden skam.p3.no.
Skam blander trekk fra situasjonskomedien med såpeoperaen og det sosialrealistiske dramaet, og er et tett relasjonsdrama. Serien består i stor grad av dialogscener og nærbilder. Estetikken er med andre ord tilpasset smarttelefonens skjermstørrelse.
En av Skams virkelige innovative nyvinninger er at fortellingen foregår i sanntid. Fortellingen består av videoklipp, skjermbilder av karakterenes meldingsutvekslinger og Instagrambilder. Hovedpersonens Instagram-oppdateringer blir lagt ut på nettsiden, mens for å se de andre karakterenes Instagram-oppdateringer må følgerne selv følge karakterene på Instagram. Fra sesong fire kan man også følge YouTubekanalen til flere av bikarakterene, Hei Briskeby.
Videoklippene blir hver fredag satt sammen til en episode som sendes på TV og er tilgjengelig på NRKs nett-TV. Målgruppen følger imidlertid serien hovedsakelig på nettsiden. Fortellingen i sanntid og bruken av sosiale mediers logikk og uttrykksform i historiefortellingen skaper en spesiell nærhet mellom seer og fiksjon. Serien imiterer hvordan målgruppen bruker sosiale medier, og er produsert for hovedsakelig å bli konsumert på mobile medier.
På Skam-nettsiden kan klippene, chattene og Instagram-oppdateringer kommenteres fortløpende av fansen. Diskusjonen på nettsiden er et viktig forum for serieskapernes kontakt med følgerne og er et sted hvor den unge målgruppen kan diskutere temaene som blir tatt opp seg imellom uten voksen innblanding. En av Skams styrker er fraværet av den pedagogiske voksenmoralen man finner i andre tenåringsserier, og karakterene både drikker, røyker hasj og har sex. Fraværet av voksen innblanding og fordømmelse bidrar utvilsomt til seriens troverdighet og popularitet blant målgruppen.
Skam-produksjonen er liten, og i motsetning til andre NRK-dramaproduksjoner ligger den svært tett opp til publisering. Dette fører til at produksjonen kan være mer fleksible og lydhøre overfor følgerne.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.