Sjtokman-feltet

Christophe De Margeie (Total), Alexei Miller (Gazprom) og Helge Lund (StatoilHydro) ble enige om en avtale for å bygge ut og drifte feltet i 2008. Gazprom eide 51 prosent av aksjene, Total hadde 25 prosent og Statoil 24 prosent. Avtalen mellom de tre selskapene utløp i 2012 uten at det hadde blitt startet noen utbygging. Statoil avskrev sin investering og overførte sine aksjer til Gazprom. Samme år utsatte Gazprom utbygning på grunn av kostnadene.
Av /NTB.

Artikkelstart

Sjtokman-feltet er et gass- og kondensatfelt som ble oppdaget i 1988. Feltet ligger i den sentrale delen av den russiske sektor i Barentshavet rundt 600 kilometer nordøst for Murmansk og vest for Novaja Semlja på havdybder mellom 320 og 340 meter.

Faktaboks

Uttale
sjtokmˈanovskoje
Også kjent som
Sjtokman-feltet, også Stockman-feltet, Shtokman-feltet
russisk Sjtokmanovskoje mestorozjdenije

Navnet har feltet etter Vladimir Borisovitsj Sjtokman (Stockman), en russisk oseanograf av tysk avstamning.

Store antatte gassreserver

Det russiske selskapet Gazprom har anslått at feltet har rundt 3,8 milliarder standardkubikkmeter med gass. Det er planlagt ilandføring med gassrørledning fra feltet til Teriberka på Kolahalvøya og videre til St. Petersburg over Østersjøen til Tyskland og det kontinentale gassmarkedet.

Komplisert utbygning

Feltet er vanskelig og kostbart å bygge ut på grunn av avstanden til land, dybde, is, temperatur, strøm og ekstreme værforhold. Forholdene gir store konstruksjonsmessige utfordringer, og gir også stor risiko for belastninger på miljøet.

Historikk

I løpet av de først årene av 1990-tallet hadde det russiske statsselskapet Gazprom, som hadde lisensen for feltet, samtaler med fem vestlige selskap om mulig utbygging av feltet. I 1992 ble samtalene med de vestlige selskapene avsluttet og et russisk selskap, Rosshelf-konsortiet, som bestod av 19 russiske selskap, kom inn i forhandlingene. I 1995 inngikk Gazprom og Rosshelf en intensjonsavtale med fire vestlige selskap, Conoco, Neste OY, Total og Norsk Hydro, om å utrede en utvikling av feltet.

Avstanden til feltet var problematisk, og i januar 1996 ble det foreslått et flytende LNG-anlegg som ble forkastet. I stedet begynte Rosshelf å planlegge en gassrørledning for ilandføring på Kolahalvøya. I 2002 ble lisensen for feltet overført fra Rosshelf til Svermorneftegas.

I 2005 undertegnet Russland avtaler om utbygning av feltet med Norge og Frankrike. En rekke utenlandske selskap meldte sin interesse og fem selskap, Statoil, Norsk Hydro, Total, Chevron og ConocoPhillips ble prekvalifisert for partnere av Gazprom. Året etter besluttet Gazprom at de ville bygge ut feltet alene. I 2007 ble de inngått avtaler med Total og Statoil Hydro om teknisk utvikling, finansiering og drift av feltets første fase. I 2008 ble det etablert et utbyggings- og driftsselskap, Shtokman Development AG, for å bygge ut og drifte feltet de første 25 årene. Gazprom eide 51 prosent av aksjene, Total hadde 25 prosent og Statoil 24 prosent. Selskapet ble registrert i Zug i Sveits.

Utsettelse av prosjektet

I 2010 ble prosjektet utsatt i tre år på grunn av økt tilgang på gass, blant annet fra amerikansk skifergass. Avtalen mellom de tre selskapene utløp i 2012 uten at det hadde blitt startet noen utbygging. Statoil avskrev sin investering og overførte sine aksjer til Gazprom. Samme år utsatte Gazprom utbygning på grunn av kostnadene. Prosjektet er imidlertid fremdeles planlagt, men utbygningen er avhengig av gasspriser og utbygning av rørledningsnettet til det europeiske markedet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Austvik, O. G. (2006). Oil and gas in the High North – A perspective from Norway. Oslo: Den Norske Atlanterhavskomiteen (DNAK).
  • Bradbury, John (2012, 3/9). Gazprom confirms talkover new Shtokman partners. Offshore.no International.
  • Nadejda, Makarova, Victor (2008). Gazprom: Gas Giant Under Strain: Working Paper. Stanford: Standoird University

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg