Ehrling innledet sin musikerkarriere som pianist, blant annet i Sveriges Radio og som kammermusiker. I 1939 ble han repetitør på Kungliga Operan i Stockholm, og innledet dermed en engasjement ved dette operahuset som, med avbrekk, kom til å vare nesten hele livet.
Ved operaen fikk han i 1942 sin første oppgave som dirigent, familieforestillingen Peterchens Mondfarhrt, etter en fortelling av Gerdt von Bassewitz (1878–1923), med musikk av Clemens Smalstich (1880–1950), og snart kom større oppgaver. Han dirigerte blant annet Carmen av Georges Bizet med Eva Gustavson og Eva Prytz i 1949.
Ehrling ble kjent som konsertdirigent da han ledet Kungliga Filharmoniska Orkestern i 1950 i en bemerket fremførelse av Vårofferet av Igor Stravinskij, den gangen et sjeldent verk.
Ehrling var musikksjef på Kungliga Operan årene 1953–1960 og dirigerte mange forestillinger med solister som Jussi Björling, Birgit Nilsson, Aase Nordmo Løvberg og Ragnar Ulfung. Her ledet han blant annet urpremieren på Aniara av Karl-Birger Blomdahl i 1959, et verk som vakte internasjonal oppsikt og som han gjestet med ved Edinburgh-festivalen og på Covent Garden-operaen i London.
Ved Kungliga Operan ble Ehrling kjent som en stridbar personlighet som kunne komme på kant med både orkestermusikere, solister og korister. Da det ved en anledning i 1960 ble krevet at han skulle be om unnskyldning, sluttet han og flyttet til USA.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.