Sinai - i Bibelen

I Det gamle testamentet og Tanakh er Sinai navnet på fjellet der loven (Toraen) ble åpenbart for Moses. Fjellet kalles også Horeb.

Faktaboks

Uttale
sˈinai

Ifølge kristen tradisjon skjedde åpenbaringen i et fjellområde i den sørlige delen av Sinaihalvøya, mellom Akababukta og Suezbukta. Sinaifjellet har toppene Jabal Musa (Mosesfjellet) 2642 moh. og Jabal Katrina 2629 moh. Angivelsen av toppens høyde varierer i ulike kilder, men disse er de mest brukte målingene.

Ved foten av Jabal Musa ligger Katarina-klosteret, som man antar ble bygd under keiser Justinian 527 e.Kr. I jødisk tradisjon har lokaliseringen av det fysiske Sinaifjellet aldri vært av spesiell interesse. Jødedommen har derfor heller aldri sett på Santa Katarina som et hellig sted.

Det er ikke mulig å identifisere geografisk det Sinaifjellet som er omtalt i Bibelen. Kildene er uklare, og det ser ut til å finnes forskjellige tradisjoner. Ifølge enkelte forskere har Kadesj-Barnea (80 km sørvest for Beer Sheva) vært skueplassen for flere av de viktigste hendelsene som tradisjonen legger til Sinai. I 2014 ble det fremsatt en teori om at Har Karkom (Karkomfjellet) i Negevørkenen kan ha vært det riktige stedet.

I dag er den vanligste teorienat Bibelens Sinai kan ligge i det nord-vestlige Arabia, øst for Akababukta. Arkeologer har funnet mange tegn på at dette området var bebodd på 1200-tallet fvt., som er den tiden da israelitters utvandring fra Egypt, Eksodus, kan ha funnet sted.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Shanks, Hershel: Where is Mount Sinai? i: Biblical Archaeology Review, Mars/April 2014.

Kommentarer (5)

skrev Einar Gustafsson

Hei. I denne artikkelen står det at Dsjabal Katherine er 2880 moh. Hvilke kilder ligger til grunn for denne verdien? Engelsk Wikipedia skriver 2629 moh og Geographica Atlas (2004, Spektrum) oppgir høyden til 2637 moh. Dette er forvirrende. Kan noen hjelpe til med en klargjøring?

svarte Sverre Olav Lundal

Encyclipædia Britannica 2 642m. Peakery.com 2 642 m. Snow-forecast.com 2637 m

svarte Marte Ericsson Ryste

Hei, Takk for kommentar. Det er gjort flere ulike målinger av høyden på fjellet, og dette er nok grunnen til at kildene oppgir forskjellige tall. To av de mest brukte tallene er 2 642 (som skal være en eldre israelsk måling) og 2 629 (som skal være nyere). De fleste andre tallene som oppgis ligger i mellom disse. Variasjonene kan være basert på bruk av ulike målemetoder/kriterier. Tallet vi oppgir i artikkelen er nok av eldre dato, fordi denne opplysningen har stått uendret fra papirleksikonet, muligens gjennom flere utgaver. Jeg vil rette opp dette nå. Vennlig hilsen Marte Ericsson Ryste, redaksjonen

svarte Einar Gustafsson

Hei. Takk for svar. Ser forresten at 2880 moh. er angitt som høyde i artikkelen om Sinaifjellene. Her brukes også en annen skrivemåte på fjellet, i tillegg til at det er linket til en egen artikkel om Dsjabal Katherine.

svarte Marte Ericsson Ryste

Hei igjen, takk for flere rettelser. Denne typen feil kan dukke opp når det er ulike forfattere som skriver om samme tema, men på forskjellige fagområder. Jeg har endret høyde på fjellet, slik at tallene er de samme. Når det gjelder navn, så er ulike varanter i bruk avhengig av språk og transkripsjon. Jeg vil sjekke navnet med våre fagfolk, slik at vi kan få en foretrukken variant. Vennelig hilsen Marte

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg