Gottfried Silbermann gikk først i lære som bokbinder, men sluttet raskt og reiste i 1701 til Strasbourg for å lære orgelbygging og delta i sin eldre bror Andreas' virksomhet. Mens Andreas oppholdt seg i Paris i 1704–1706 var det trolig Gottfried som ledet firmaet. I 1710 reiste han tilbake til Sachsen, og etablerte egen bedrift i Freiberg. Samme år fikk oppdraget med å bygge et stort orgel i byens domkirke. Med sine 44 stemmer, fordelt på tre manualer og pedal, ble dette orgelet det største han bygde. Instrumentet ble levert i 1714, og gav Silbermann raskt et ry som en av tidens fremste orgelbyggere. Orgelet er godt bevart, og står fremdeles på sin opprinnelige plass i Freiberg domkirke.
Allerede med dette første store prosjektet fant Gottfried sin egen identitet som orgelbygger. Også hos Gottfried merkes fransk innflytelse etter oppholdet hos sin bror i Strasbourg, men både disponering og klang i hans orgler er en videreføring av den tyske orgelbyggertradisjonen. Gottfried Silbermann holdt til i Freiberg resten av livet. Han bygde totalt 46 orgler, hvorav ca. 30 ble levert innen 35 km fra hans verksted. I 1723 ble han tildelt tittelen «Hoff und Land Orgelbauer».
Gottfried Silbermann regnes som en av de fremste orgelbyggerne i høybarokken. Han omgikkes berømte musikere som Johann Sebastian Bach, Johann Ludwig Krebs og Johann Kuhnau. Blant flere elever som selv ble prominente orgelbyggere kan nevnes Zacharias Hildebrandt og Joachim Wagner.
Gottfried Silbermann bygde også tasteinstrumenter med strenger. Hans klavikord ble like høyt verdsatt som hans orgler, og han oppfant instrumentet Cembal d'amore, en type klavikord med dempede strenger og dobbel lengde. Trolig var han også en av de første i Tyskland som bygde pianoforte.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.