Sikring av last

Lastebil

Sikring av last er tiltak for hindre uhell i forbindelse med lastebiltransport, men gjelder også annen type yrkestransport. Hovedoppgaver i sikring av last er surring, låsing, stenging eller en kombinasjon av disse.

Reglene for sikring av last følger av bestemmelsene i veitrafikkloven: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.» (Veitrafikkloven § 3).

Forskrift om bruk av kjøretøy sier at godset ikke skal slepe på veien og skal være jevnt fordelt mellom hjul på samme aksling. Vekten skal være plassert slik at minst 20 % av kjøretøyets totalvekt hviler på forhjulene. Godset skal være sikret slik at det ikke faller av kjøretøyet og holdes innenfor kjøretøyets bredde.

European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport er de europeiske normer for sikring av last og gjelder i store deler av EU/EØS inklusiv Norge og er norsk standard: EN 12195, lastsikring på kjøretøy.

Surring skjer ved hjelp av surremateriell, låsing ved hjelp av bolter, skruer, klemmer, mv. Stenging skjer ved at man legger noe inntil lasten som gjør at den ikke kan bevege seg. Det kan være delevegger, stolper, klosser, lemmer, mv.

I kontroll kan veitrafikkmyndighetene kontrollere at sikring av last er utført på forskriftsmessig måte. Ved førerprøve til lastebil er dette en del av førerprøven.

Hjelpemidler kan være ståltau, kjetting, strammeredskap og annet sikringsutstyr. Rullende gods, for eksempel papirruller, rør. etc. sikres med klosser og surring.

Sjåføren har et selvstendig ansvar etter veitrafikkloven for å sikre lasten slik at det ikke oppstår fare eller skade.

Sikring av last gjelder dels plassering av godset i lasterommet og forsvarlig surring for å hindre at lasten beveger seg under kjøring. Godsbærer skal generelt festes til kjøretøyet slik at det ikke kan bevege seg under kjøring. I kombinerte transport kan kravene til sikring av last være strengere enn om man bare bruke en type transport.

Til å sikre godset kan sjåføren benytte flere hjelpemidler, blant annet stengingsmateriale, surringsutstyr, kantbeskyttere, presenning, osv.

De største kreftene virker vanligvis fremover ved oppbremsing. Men også sideretningen er det viktig å sikre.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg