Sikorsky Aircraft Corporation

Sikorsky. Et Sikorsky-helikopter i arbeid på en byggeplass. Denne typen helikopter innredes også for 26–28 passasjerer og brukes bl.a. til frakt av mannskaper til og fra oljeplattformene i Nordsjøen. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

Artikkelstart

Sikorsky Aircraft Corporation er en amerikansk helikopterprodusent i Stratford i Connecticut, grunnlagt i 1923 av den russisk-amerikanske luftfartspionéren Igor I. Sikorsky. Selskapet laget opprinnelig mest flybåter, for senere å bli en verdensledende produsent av helikoptre, både sivile og militære.

Faktaboks

Uttale
sikˈå:ski ˈɛəkra:ft kå:pərˈeiʃən

Sikorsky var fra 1929 til 2015 en del av United Technologies Corporation, og er fra 2015 eid av Lockheed Martin Corporation. Selskapet har (2019) rundt 18 000 ansatte.

Redningshelikopteret Sea King, som blant annet brukes i Norge, er bygd på lisens fra Sikorsky.

Historisk utvikling

Selskapet bygde først flybåter. S-38 var et tomotors amfibium fra 1928, brukt av amerikansk hær og marine samt Pan American Airways. S-40 var en flybåt med fire motorer, av Pan Am kalt American Clipper, mens flybåten S-42 (1934), også fire motorer, ble benyttet av Pan American på ruter over Stillehavet og Atlanterhavet 1937–1938.

Innen helikoptre fløy det banebrytende VS-300 første gang i 1939, og utviklet på grunnlag av denne XR–4 på oppdrag for US Army Air Corps. I 1944 ble R-4 det første helikopter satt inn i ordinære militære operasjoner, for søk og redning i Burma. Dette var også det første helikopter produsert i et større antall (130 produsert til 1945).

R-4 ble etterfulgt av H-5 i 1950, som i sin tur ble videreutviklet til S-51, det første Sikorsky-helikopter i sivil bruk. H–34 ble lanser ti 1954; designet for å kunne fly fra fartøyer, for bruk i anti-ubåtkrigføring.

Moderne helikoptertyper

Blant de sivile helikoptrene hører S-64 Skycrane, spesialkonstruert for løft på opptil 9 tonn, og transporthelikopteret S-76 Spirit, samt det middels tunge transporthelikopteret S-92. Dette er det mest brukte helikopteret i internasjonal oljeindustri, blant annet i Mexicogolfen og Nordsjøen. Redningshelikopteret Sea King, brukt også i Norge, er bygd på lisens fra Sikorsky, som en versjon av dets SH-3. Det sivile transporthelikopteret S-92A Helibus, som er basert på H-60, fløy første gang i 1998.

Helikoptre fra Sikorsky brukes i mer enn 40 land, og alle fem forsvarsgrener i USA bruker ulike militære versjoner av basiskonstruksjonen H–60, framfor alt multirollehelikoptrene Black Hawk og den maritime søsterversjonen Seahawk.

Sikorsky-helikoptre i Norge

Det norske forsvaret brukte i perioden 1958–1967 Sikorsky-maskinen H–19D Chickasaw; et militært transport- og redningshelikopter brukt i søk- og redningsoperasjoner. Forsvaret hadde fire slike helikoptre, underlagt 333 skvadron.

UH–60M Black Hawk ble i 2015 vurdert og anbefalt innkjøpt som dedikert spesialstyrkehelikopter, men ikke anskaffet. MR–60R ble i 2012 vurdert av Luftforsvaret som en mulig erstatter for NH90, men ikke anskaffet. Også Hæren har sett i retning Black Hawk som nytt multirollehelikopter.

Den sivile maskinen S–92 brukes av olje- og gassindustrien i Nordsjøen, fremfor alt fra Sola, hvor det også finnes en S–92-simulator. Det var i 2019 rundt 100 S–92 i bruk i Nordsjøen, hvorav rundt 40 fra norsk side, operert av Bristow og CHC Helicopter.

Sikorsky er i Norge og Norden representert av selskapet Aircontact Group.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg