Sikem regnes som et hellig sted for både jøder, samaritanere og kristne. Ifølge 1. Mosebok var Sikem det første stedet der Abraham og hans familie slo seg ned etter at de kom til Kanaan, og fikk bekreftelse fra Gud (JHVH) på at dette landet var gitt til Abrahams slekt (1. Mosebok kapittel 12, vers 6–7). Senere skal også stamfaren (patriarken) Jakob ha bygget et alter i Sikem (1. Mosebok kapittel 33, vers 20). En brønn i utkanten av utgravningsområdet kalles fremdeles «Jakobs brønn», og mange troende mener den virkelig er fra hans tid.
I henhold til bibelsk tradisjon ligger også stamfaren Josefs grav i det området som engang tilhørte byen Sikem (Josva kapittel 24, vers 32). Ifølge bibelteksten døde han i Egypt, men hadde ønsket å bli lagt til hvile et annet sted (1. Mosebok kapittel 50, vers 26). I Josvas bok (Josva kapittel 24, vers 32) fortelles det at de vandrende israelittene hadde ført Josefs ben med seg gjennom Sinai, og at de la dem til hvile i Sikem.
I nærheten av selve utgravningsområdet ligger et en bygning som inneholder en sarkofag som anses å være Josefs siste hvilested. Gravmonumentet regnes som et hellig sted for både jøder, samaritanere, kristne og tradisjonelt også for muslimer (Palestinere knytter nå stedet heller til den muslimske sjeiken Yosef Dawiqat som levde for to hundre år siden. Ifølge en annen muslimsk tradisjon er Josef begravet i Hebron.)
Jøder anser graven som et av jødedommens aller helligste steder, og mange ønsker derfor å be her, noe som skaper konflikter med den lokale palestinske befolkningen. Bygningen over graven ble ødelagt av palestinere i år 2000, men er senere restaurert. Jøders tilgang til bønnerommet er fremdeles omstridt, og tilgangen til bønnestedet er begrenset.
Sikem omtales også i Det nye testamentet. i Apostelenes gjerninger fortelles det at Abraham hadde kjøpt en grav i Sikem, og at både Jakob og «våre fedre» ble ført til Sikem og gravlagt der (Apostlenes gjerninger kapittel 7, vers 16). Mange forskere mener også at byen Sykar, som nevnes i Johannesevangeliet skal være identisk med Sikem (Johannes evangeliet kapittel 4, vers. 6). I så fall skal også handlingen i fortellingen om Jesus og den samaritanske kvinnen ha utspilt seg her (Johannesevangeliet kapittel 4, vers 7–25).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.