Shirley Brice Heath er en amerikansk lingvist og antropolog. Hun er professor emeritus i engelsk ved Stanford University. Heath har gjort banebrytende studier av hvordan tekster og lesing inngår i sosiale praksiser.
Mest kjent er hun for en etnografisk studie av to amerikanske arbeiderklassesamfunn, Roadville og Trackton i USA, publisert i det nå klassiske verket Ways with words –language, life, and work in communities and classrooms (1983).
Heath observerte og intervjuet medlemmer av arbeiderklassesamfunnene i hverdagssituasjoner hjemme og også i læringssituasjonen på skolen over en tiårsperiode. Hun kartla hvordan tekst og lesing inngikk i hverdagslige aktiviteter og fant at det var store forskjeller avhengig av sosialt miljø. Mens barn som vokste opp i Trackton opplevde at skriftspråk gir flere muligheter til å uttrykke seg, opplevde barn i Roadville skriftspråk som en begrensning av ytringsmulighet.
Denne delen av undersøkelsen viste at barna fra de er små systematisk inkluderes i ulike sosiale praksiser knyttet til språk og tekster. Så når barna startet på skolen var de allerede sosialisert inn i bestemte måter å forholde seg til tekst, lesing og skriving.
Heath undersøkte også hvordan skolen forholdt seg til barnas språklige utgangspunkt. Hun fant at skolens måte å forholde seg til tekster, lesing og skriving på først og fremst samsvarte med middelklassens sosiale praksiser. Altså hadde barna fra middelklassen (i Heaths studie omtalt som ”the townspeople”) et betydelig bedre utgangspunkt til å få utbytte av skolegangen, enn barn som var sosialisert inn i andre måter å forholde seg til språk på. Verken barn fra Trackton eller Roadville kjente seg igjen i skolens måte å bruke tekster og språk på.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.