Sherwood Anderson

KF-arkiv. fri

Sherwood Anderson.

Anon. begrenset

Sherwood Anderson, amerikansk forfatter, født i Ohio; bidrog selv til en rekke mytedannelser om sin ungdom og begynnelse som forfatter. Han var industriarbeider noen år i Chicago, deltok så vidt i den spansk-amerikanske krigen, men kom siden tilbake til Chicago, som da var sentrum for en litterær oppblomstring med forfattere som Carl Sandburg, Floyd Dell og Theodore Dreiser. Oppmuntret av disse utgav Anderson romanen Windy McPherson's Son (1916). Han vakte først oppmerksomhet med Winesburg, Ohio (1919), en samling noveller om menneskeskjebner og forkvaklede sinn i en småby i Midtvesten. Andre sentrale arbeider er Poor White (1920), om hvordan maskinen ødelegger livet i en liten by, og Dark Laughter (1925, norsk overs. 1929), der de svartes angivelige frigjorthet, deres sang og latter, stilles opp mot de hvites åndelige sterilitet. Disse bøkene og noen noveller, The Egg, The Man Who Became a Woman, I Want to Know Why, og den mesterlige Death in the Woods, er det beste i Andersons produksjon. Andre romaner er Many Marriages (1923), Beyond Desire (1932) og Kit Brandon (1936). A Story-Teller's Story (1924) og Tar, a Midwest Childhood (1926) er selvbiografiske. Anderson skrev også dikt og redigerte to lokalaviser. I sitt grunnsyn var han naturalist, men menneskenaturen med dens instinkter og drifter hadde for ham noe mystisk, nesten religiøst ved seg. Hans personer er som oftest hjelpeløse og kontaktløse mennesker, ute av stand til å ta seg frem i det moderne samfunn eller bryte ut av småbyens konvensjoner. For Anderson var kjønnslivet en viktig vei til frigjøring. Etter et Paris-opphold i 1921 ble han sterkt påvirket av Gertrude Stein. Selv øvde han stor innflytelse på Ernest Hemingway, Thomas Wolfe, John Steinbeck og William Saroyan.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.