Sefer ha-Bahirs hovedanliggende er å forklare hvordan en åndelig, usynlig og ideell guddommelig verden også kan fremstå som en virkelig og fysisk verden. Guds skaperord beskrives som en rekkefølge av ti guddommelige ytringer som fremstår som guddommelige utstrålinger hypostaser (attributter) og representerer ulike egenskaper ved guddommen, hvorav de viktigste er makt, visdom og innsikt. Disse guddommelige utstrålingene blir senere omtalt som sefirot (tall), et begrep som allerede ble brukt i den tidligere boken Sefer Yetzira.
Sefer ha-Bahir knytter Guds ti attributter til bildet av et symbolsk hellig tre (ilan) med grener og blader som sper seg ut i universet. Treet fremstår som en slags søyle som forbinder jorden og himmelen. Forestillingen, som senere kabbalister identifiserer med livets tre, ble en viktig del av den senere kabbala.
Teksten bruker familiemetaforer, og det feminine element fremstår som brud, søster, hustru datter og dronning, mens det maskuline element kalles konge, krone og likende. De feminine metaforene identifiseres med Guds tilstedeværen i verden, Shekhina, men dennes seksualiserte aspekter blir først videreutviklet av de senere kabbalistene.
De tidlige kabbalistene forestilte seg ikke en verden der det foregår en kamp mellom de og de onde makter. Onde krefter omhandles, men fremstilles oftest som en slags Gud sendebud og gis ingen selvstendig rolle. Onde krefter får en større rolle i senere kabbala.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.