Republic RC-3 Seabee, amerikansk fireseters enmotors amfibiefly.

En Republic RC-3 Seabee brukt av Widerøes.

Norsk Luftfartsmuseum/Luftfartsverket. Begrenset gjenbruk

Flyet fløy for første gang i november 1944. I alt ble det produsert 1060 eksemplar fra 1946 til 1947, da produksjonen ble stanset til tross for gode salgstall, antageligvis fordi Republic Aviation valgte å prioritere den mer lukrative produksjonen av jagerbomberen Thunderjet. I Norge ble ti fly ferdigstilt på en monteringsfabrikk på Flatøy i Nordhordland, drevet av den norsk-amerikanske flypioneren Thor Solberg. RC-3 Seabee var et av de mest utbredte sivile flytyper i Norge i 10-året fra 1947. Det ble blant annet brukt av Vestlandske Luftfartselskap og Widerøe.

En Seabee brukt av Vestlandske Luftfartselskap fotografert i Sandviken.

Norsk Luftfartsmuseum/Inge Vidar Flesland. Begrenset gjenbruk

RC-3 Seabee var utstyrt med en Franklin sekssylindret rekkemotor med en ytelse på 215 hk, som drev en tobladet pusherpropell. Vingespenn 11,48 m, lengde 8,51 m, bruttovekt 1360 kg, marsjfart 166 km/t, rekkevidde 900 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.