Sandefjord lufthavn, Torp, sivil privat flyplass i Sandefjord kommune, Vestfold fylke. Flyplassen ligger cirka 10 km fra Sandefjord og cirka 120 km fra Oslo, og driftes av selskapet Sandefjord lufthavn AS. Vestfold fylkeskommune og Sandefjord kommune er største aksjonærer. Fra flyplassen opereres ruter både innenlands og utenlands.

Sandefjord lufthavn, Torp, ble bygget i 1950, som en investering med tilskudd fra NATO – den gang under navnet Torp flystasjon. NATO, og spesielt USA ønsket en flybase i Norge tilsvarende det Keflavik var blitt på Island. 

Dwight D. Eisenhower, som var øverskommanderende for de allierte styrkene i Europa, samt hans nære medarbeider og etterfølger, general Matthew Ridgway, var pådrivere for at amerikanske fly og soldater skulle stasjoneres i Vestfold. Hensikten skulle være å styrke forsvaret av Norge, og i tillegg kunne komme raskt til unnsetning ved en krisesituasjon på Kontinentet.

I 1951 mottok regjeringen Oscar Torp en skriftlig henvendelse fra general Taylor ved NATO's hovedkvartér, der det fremgikk at det var ønskelig med etablering av en NATO-base for et stort antall fly og flere tusen amerikanske soldater på Jarlsberg, eller annen flyplass på vestsiden av Oslofjorden

I mai 1952 sendte regjeringen svar, om at de ville be Stortinget se på en forandring av basepolitikken, for å imøtekomme ønsket fra NATO. Stortingets utvidede utenrikskomité sa imidlertid nei til denne endringen. 

Oppbyggingen av Torp flystasjon ble betalt av NATO, men ble derfor aldri benyttet til sitt opprinnelige formål. 

Torp flystasjon ble offisielt åpnet 2. juli 1956. Da kom to militære jetjagere av typer F-84 med majorene Riegels og Ebbesen ved spakene og landet presis klokken 11.00. Dette var de første flybevegelsene ved den nye flyplassen.

Allerede året etter åpningen av Torp flystasjon ber ordfører Fridtjof Bøe samferdselsdepartementet om at de skal tillate sivil trafikk ved flyplassen. Dette innvilges, og 24. oktober 1957 avholdes konstituerende generalforsamling i det nye andelslaget Torp flyplass.

15. oktober 1959 åpnes den nye sivile driften av flyplassen, ved innvielse av nytt ekspedisjonsbygg og flytårn. Den sivile trafikken var såvidt startet opp, ved at Fred Olsens flyselskap allerede i 1958 hadde landet med et DC-3 på charterflyvning. Dette gjentok de også i april 1959.

I årene som fulgte kom det flere etableringer ved flyplassen, med blant annet flyskole, og stadig flere charterflyvninger – uten at det ble den store trafikkveksten man hadde håpet på. I 1980 var trafikktallene såvidt passert 8000 reisende.

I 1984 begynte det å svinge oppover for Sandefjord lufthavn, Torp. Da etablerte Norsk flytjeneste AS linjetaxirute til Stavanger lufthavn, Sola, samt at Busy Bee – datterselskapet til Braathens SAFE – etablerte seg med ruter til Stavanger, Haugesund og Bergen. Etter dette tok det mer og mer av, og i 1987 passerte man 100 000 reisende passasjerer ved flyplassen.

Norsk flytjeneste AS (tidligere Vestfoldfly AS) som var etablert ved flyplassen, ble i 1985 overtatt av AS Kosmos, og skiftet navn til NorskAIR. I 1989 ble dette flyselskapet overatt av Widerøes flyveselskap AS, og med Widerøes etablering av Widerøe NorskAIR og dets inntog på flyplassen kom oppsvinget mange hadde håpet og ventet på. Ruter fra Sandefjord til København og London kom igang, samt at charterselskaper etablerte faste avganger til Gran Canaria.

Widerøe NorskAIR etablerer et nærmere samarbeid med SAS, og fusjonerer etterhvert inn i Widerøes flyveselskap AS. Dette medfører utskifting av flytyper, og en satsning mot større fly.

I 1997 etablerer Ryanair seg på Torp, med rute mot London. Dette, sammen med nedleggelsen av Oslo lufthavn, Fornebu i 1998 førte til en kraftig vekst for Sandefjord lufthavn, Torp. Idag flys det ruter ut fra flyplassen til cirka 25 utenlandske destinasjoner, samt til de største byene innenlands i Norge. I tillegg til dette opereres det en vesentlig chartertrafikk ved flyplassen.

Den 28.september 1994 kom Sandefjord lufthavn, Torp i mediebildet i forbindelse med et bankran i Larvik

På morgenen 28.september ble Østre Halsen postkontor ranet for cirka 1,5 millioner kroner. En stor politiaksjon ble iverksatt, og i løpet av aksjonen klarte de svenske ranerne å ta et ektepar og to politibetjenter som gisler. De satte krav om løsepenger, samt et fly for å bli fraktet ut av landet.

Politiet ønsket å få beredskapstroppen på plass, og halte ut tiden, hovedsaklig ved å opplyse at penger og fly skulle komme ordnes, men at dette tok noe tid. Ranerne og gislene forflyttet seg etter dette mot Sandefjord lufthavn, Torp, der politiet hadde ryddet unna all annen aktivitet.

Morgenen 29. september tok ranerne politiets forhandlingsleder i aksjonen som nytt gissel, og forlangte mer penger og iverksettelse av flyvning. De satte en tidsfrist for dette, og oppga at de ville skyte ett og ett gissel, dersom kravene ikke ble innfridd.

Politiets beredskapstropp var nå ankommet, og fikk – for første gang i norsk fredstid – ordre om å skyte og drepe. Kun kort tid før ranernes frist utløp, gikk beredskapstroppen til aksjon. Først ble den ene raneren skutt i hodet og drept av en skarpskytter, og deretter ble en politibil brukt som rambukk mot ranernes bil. Væpnede poltitjenestemenn løp til, og fikk trukket ut gislene og den gjenlevende raneren. Ingen av gislene ble fysisk skadd under aksjonen.

  • Passasjerer (inkl. transitt): 2016: 1 455 264
  • ICAO: ENTO
  • IATA: TRF
  • Betjening: ATC
  • Rullebane (TODA): 2859/2939
  • Tjomsland, Audun. Høyt spill om Torp. 2005 (Finn boken)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.