Irans kompliserte topografi, sammen med den spredte bosetningen, gjør samferdselen vanskelig og kostbar. Det statseide jernbanenettet har en samlet lengde på ca. 6000 km, og omfatter den transiranske bane (1392 km) fra Bandar Khomeini innerst i Persiske bukt over Teheran til Bandar-e Torkeman ved Kaspiske hav. Fra Teheran fører andre baner vestover til Tabriz med forbindelse videre til Tyrkia (åpnet 1971) og Aserbajdsjan over grenseelven Aras, nordøstover til Mashhad og sørøstover (via Qom og Esfahan) til Kerman. En videre fortsettelse av denne banen fører østover til Zahedan (med forbindelse til Quetta i Pakistan). Etter Sovjetunionens oppløsning, søker Iran å bli et knutepunkt for samferdsel mot Sentral-Asia.

Ryggraden i veinettet er den transiranske hovedveien fra Abadan til Teheran og hovedveien fra Bazargan ved den tyrkiske grensen over Teheran og videre til Afghanistan, som er en del av hovedveiforbindelsen mellom Europa og Asia. En annen hovedvei fører fra den irakske grensen til Mir Javeh på grensen mot Pakistan.

Den innenlandske flytrafikken er forholdsvis beskjeden; internasjonale lufthavner finnes ved Teheran (Mehrabad) og Abadan, i tillegg er internasjonale flyplasser under utbygging i Tabas, Ardebil og Ilam.

De viktigste havnene i Persiske bukt er Bandar Shahid Rajai (åpnet i 1983). Bandar Khomeini, Bushehr, Bandar Abbas og Chah Bahar. Havnen i Bandar Abbas ved Hormuzstredet er under utbygging. Anleggene på Kharg er den viktigste oljehavnen. Khuninshahr innerst i Persiske bukt var før utbruddet av Golfkrigen mot Irak landets viktigste havneby, men ble totalt ødelagt under krigshandlingene høsten 1980. De viktigste havnene ved det Kaspiske hav er Bandar Anzali og Bandar Nowshahr.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

31. desember 2009 skrev Gunnhild Aarthun




Hei,.



Dere har en feil på siden: Samferdsel-Iran:



Jeg har bodd i Terhan fra høsten 2005 frem til sommeren 2009.

Mehrabad airport var international airport frem til engang i 2006 eller 2007. Nå går all international trafikk på Imam Khomeini Internationale flyplass sør for hovedstaden. Flyplassen, som i daglitale kalles IKA, ble planlagt og påbegynt iMohammad Reza Shah Pahlavi sin regeringstid, men tok (p g a revolusjonen) ettersom jeg har hørt ca 40 år å bygge.



Kopi fra:WIKIPEDIA

IKA:Imam Khomeini International Airport, located 50 kilometers (31 mi) south of the city, handles all international flights.



Så nå kan dere rette denne feilen i Leksikonet deres



Mvh



Gunnhild Aarthun

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.