Sam Besekow var dansk sceneinstruktør. Han ble født i Danmark i 1911 til russisk-jødiske foreldre som flyktet fra byen Vitsebsk i Hviterussland.

Tidlig på 1930-tallet studerte han teaterhistorie i München og var instruktørelev hos Erwin Piscator og Max Reinhardt. Fra 1933 til -36 var han ansatt som skuespiller ved Det Kongelige Teater i København. Fra 1936 til -38 var han instruktør ved Odense teater.

Som instruktør og leder av Riddersalens Teater i København (1938–41) fastslo han sin posisjon som stimulerende eksperimentator i dansk scenekunst. Under andre verdenskrig flyktet han til Sverige, men returnerte til Danmark etter krigen, og virket da som instruktør på flere danske teatre. På 1950-tallet introduserte han amerikansk dramatikk i Danmark, og hadde blant annet i 1956 suksess med iscenesettelsen av Tennessee Williams' skuespill Katt på hett blikktak på Det ny teater.

Etter 1945 var han også gjesteinstruktør ved flere norske scener. Blant hans iscenesettelser er Evrydike av Jean Anouilh på Den Nationale Scene og Trøndelag Teater, VintersolvervStudioteatret, Figaros bryllupNationaltheatret og Onkel Vanja av Anton TsjekhovRogaland Teater. Særlig arbeidet han mye ved Det Norske Teatret, der hans første oppgave var High Tor av Maxwell Anderson i 1940, og hvor han i 1987 stod for regien av Henrik Ibsens Keisar og Galilear.

I de senere år arbeidet han vesentlig ved Det Kongelige Teater, helst med moderne utenlandsk dramatikk; Arthur Millers Efter syndefaldet, Harold Pinters Vaktmesteren, John Osbornes Nedtælling, Edward Albees Ved stranden, Tadeusz Rozewicz' Det hvide ægteskab. Besekow utgav en rekke romaner, selvbiografier og dramaturgiske skrifter, og spilte også sporadisk roller i film.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.