Salmesangstriden var en polemikk i 1860- og 1870-årene som særlig dreide seg om de rytmiske prinsippene i reformasjonstidens koraler. Striden begynte med Johan Didrik Behrens' skrift Om den lutherske Salmesang og dens Gjenindførelse i Den Norske Kirke (1858), som argumenterte for å føre koralene tilbake til deres opprinnelige rytmiske form. Denne restaureringstanken ble støttet av Otto Winter-Hjelm. Derimot ønsket Ludvig Mathias Lindeman å føre den utjevnende formen videre, men oppfrisket av punkteringer, den såkalte «belivede koral». Hans koralbok ble i 1877 autorisert til bruk i Den norske kirke. Imidlertid brakte allerede den neste offisielle koralboken, Koralbok for den norske kirke (1926), enkelte reformasjonskoraler i rytmisk form, og med Norsk Salmebok (autorisert 1984) seiret restaureringstanken over nesten hele linjen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Holter, Stig Wernø: Hellig sang med himmelsk lyd: Norsk kirkesang i endring og vekst med særlig vekt på Koralbok for den norske kirke (Universitetet i Bergen 2003)
  • Sandvik, O.M.: Norsk koralhistorie (Oslo 1930)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg