Salmesangstriden, en polemikk i 1860- og 1870-årene som særlig dreide seg om de rytmiske prinsipper i reformasjonstidens koraler. Striden begynte med Johan Didrik Behrens' skrift Om den lutherske Salmesang og dens Gjenindførelse i Den Norske Kirke (1858), som argumenterte for å føre koralene tilbake til deres opprinnelige rytmiske form. Denne restaureringstanken ble støttet av Otto Winter-Hjelm. Derimot ønsket Ludvig Mathias Lindeman å føre den utjevnede form videre, men oppfrisket av punkteringer, den såkalte «belivede koral». Hans koralbok ble i 1877 autorisert til bruk i Den norske kirke. Imidlertid brakte allerede den neste offisielle koralbok, Koralbok for den norske kirke (1926), enkelte reformasjonskoraler i rytmisk form, og med Norsk Salmebok (autorisert 1984) seiret restaureringstanken over nesten hele linjen.

  • Holter, Stig WernøHellig sang med himmelsk lyd: Norsk kirkesang i endring og vekst med særlig vekt på Koralbok for den norske kirke (Universitetet i Bergen 2003)
  • Sandvik, O.M.: Norsk koralhistorie (Oslo 1930)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.