Salmesangstriden, en polemikk i 1860- og 1870-årene som særlig dreide seg om de rytmiske prinsipper i reformasjonstidens koraler. Striden begynte med Johan Didrik Behrens' skrift Om den lutherske Salmesang og dens Gjenindførelse i Den Norske Kirke (1858), som argumenterte for å føre koralene tilbake til deres opprinnelige rytmiske form. Denne restaureringstanken ble støttet av Otto Winter-Hjelm. Derimot ønsket Ludvig Mathias Lindeman å føre den utjevnede form videre, men oppfrisket av punkteringer, den såkalte «belivede koral». Hans koralbok ble i 1877 autorisert til bruk i Den norske kirke. Imidlertid brakte allerede den neste offisielle koralbok, Koralbok for den norske kirke (1926), enkelte reformasjonskoraler i rytmisk form, og med Norsk Salmebok (autorisert 1984) seiret restaureringstanken over nesten hele linjen.

  • Holter, Stig WernøHellig sang med himmelsk lyd: Norsk kirkesang i endring og vekst med særlig vekt på Koralbok for den norske kirke (Universitetet i Bergen 2003)
  • Sandvik, O.M.: Norsk koralhistorie (Oslo 1930)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.