Mann ble uteksaminert fra Hollins College med en mastergrad i kreativ skriving i 1975, og er autodidakt når det gjelder fotografi. Hun ble først introdusert til fotografi av faren sin i 1967 da hun fikk låne storformatkameraet hans. Mann startet sitt virke som fotograf da hun jobbet for Lee University og Washington University. Arbeidene fra denne tiden samlet hun i sin første bok, Second Sight. Det var hennes andre og tredje bok, At Twelve: Portraits of Young Women og Immediate Family, som gjorde henne kjent.
Immediate Family består av 65 svart-hvitt bilder tatt ved sommerhuset til familien. Det er hennes tre barn Emmett, Jessie og Virginia som er avbildet mens de leker og svømmer i elven som renner forbi sommerhuset. Bildene viser en typisk barndom med brettspill, vassing i vannet, utkledning og lek. Bildene viser også en dypere del av det å vokse opp med følelser som ensomhet, usikkerhet, seksualitet og død. Mann fikk mye kritikk for fotografiene fra flere hold. Fremtredende jurister mente hun burde bli tiltalt for å publisere barnepornografi og fratatt kameraene sine. Hun ble verken anmeldt eller saksøkt og rådførte seg senere med barna hver gang hun publiserte bilder av dem nakne.
Fra midten av 90-tallet begynte Mann med den eldre teknikken våtplater til fotografering. Hun skaffet seg et storformatkamera med morken belg og ødelagte kameraobjektiver i messing for å skape effekter i bildene sine. Mann har uttalt at hun aldri har arbeidet med digitale kamera eller digital retusjering og har ingen planer om å gjøre det i fremtiden.
Filmskaperen Steve Cantor har produsert to dokumentarfilmer om Sally Mann, Blood Ties fra 1994 og What Remains: The Life and Work of Sally Mann i 2006. Begge filmene ble vist under Sundance Film Festival i Salt Lake City.
I 2001 ble Sally Mann kåret til årets amerikanske fotograf av Time Magazine.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.