Saab 91 Safir, svensk enmotors militært og sivilt treningsfly, tidligere brukt av Luftforsvaret.

Saab 91B Safir - i Luftforsvarets farger.

Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret. Begrenset gjenbruk

Safir fløy første gang i 1945 og den første varianten 91A Safir var i produksjon fra 1946. Safir ble produsert i fire varianter. 91A og 91B som var tresetere med forskjellige motorer, 91C som stort sett var en fireseters variant av 91B og 91D som var en forbedret variant av 91C. I alt ble 323 Saab Safir produsert mellom 1946 og 1966.

Saab 91B Safir, som fløy første gang 18. januar 1949, ble utviklet etter interesse fra det svenske flyvåpenet og tatt i bruk under betegnelsen Sk 50. 91B Safir ble og tatt i bruk i blant annet Norge av Luftforsvaret, som til sammen fikk levert 30 fly, 25 fly i 1956/57 og ytterligere 5 i 1978. Disse ble brukt hovedsakelig som treningsfly, men og brukt av forskjellige flystasjoner som forbindelsesfly. Luftforsvaret faset ut sine siste Safir i 1982.

Saab 91B Safir er utstyrt med en Avco Lycoming O-435-A sekssylindret boksermotor med en ytelse på 190 hk. Vingespenn 10,60 m, lengde 7,95 m, normal lastet vekt 1218 kg, topphastighet 275 km/t.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.