Safir (flytype)

Saab 91B Safir - i Luftforsvarets farger

/Forsvaret.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Saab 91 Safir var et svensk enmotors militært og sivilt trenings- og forbindelsesfly. Flyet var brukt av Luftforsvaret fra 1956 til 1982.

Historie

Safir fløy første gang i 1945 og den første varianten 91A Safir var i produksjon fra 1946.

Safir ble produsert i fire varianter:

  • 91A og 91B som var tresetere med forskjellige motorer
  • 91C som stort sett var en fireseters variant av 91B
  • 91D som var en forbedret variant av 91C

I alt ble 323 Saab Safir produsert mellom 1946 og 1966.

Saab 91B Safir, som fløy første gang 18. januar 1949, ble utviklet etter interesse fra det svenske flyvåpenet og tatt i bruk under betegnelsen Sk 50. 91B Safir ble også tatt i bruk av det norske Luftforsvaret, som til sammen fikk levert 30 fly; 25 fly i 1956/57 og ytterligere 5 i 1978. Disse ble brukt hovedsakelig som treningsfly, men også brukt av forskjellige flystasjoner som forbindelsesfly. Luftforsvaret faset ut sine siste Safir i 1982.

Spesifikasjoner

Saab 91B Safir var utstyrt med en Avco Lycoming O-435-A sekssylindret boksermotor med en ytelse på 190 hestekrefter.

  • Vingespenn: 10,60 meter
  • Lengde: 7,95 meter
  • Normal lastet vekt: 1218 kilogram
  • Topphastighet: 275 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg