Saab 91 Safir, svensk enmotors militært og sivilt treningsfly, tidligere brukt av Luftforsvaret.

Saab 91B Safir - i Luftforsvarets farger.

Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret. Begrenset gjenbruk

Safir fløy første gang i 1945 og den første varianten 91A Safir var i produksjon fra 1946. Safir ble produsert i fire varianter. 91A og 91B som var tresetere med forskjellige motorer, 91C som stort sett var en fireseters variant av 91B og 91D som var en forbedret variant av 91C. I alt ble 323 Saab Safir produsert mellom 1946 og 1966.

Saab 91B Safir, som fløy første gang 18. januar 1949, ble utviklet etter interesse fra det svenske flyvåpenet og tatt i bruk under betegnelsen Sk 50. 91B Safir ble og tatt i bruk i blant annet Norge av Luftforsvaret, som til sammen fikk levert 30 fly, 25 fly i 1956/57 og ytterligere 5 i 1978. Disse ble brukt hovedsakelig som treningsfly, men og brukt av forskjellige flystasjoner som forbindelsesfly. Luftforsvaret faset ut sine siste Safir i 1982.

Saab 91B Safir er utstyrt med en Avco Lycoming O-435-A sekssylindret boksermotor med en ytelse på 190 hk. Vingespenn 10,60 m, lengde 7,95 m, normal lastet vekt 1218 kg, topphastighet 275 km/t.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.