Saab Safir

/Norsk Luftfartsmuseum.

Saab 91 Safir var et svensk enmotors militært og sivilt trenings- og forbindelsesfly. Flyet var brukt av Luftforsvaret fra 1956 til 1982.

Historie

Safir fløy første gang i 1945 og den første varianten 91A Safir var i produksjon fra 1946.

Safir ble produsert i fire varianter:

  • 91A og 91B som var tresetere med forskjellige motorer
  • 91C som stort sett var en fireseters variant av 91B
  • 91D som var en forbedret variant av 91C

I alt ble 323 Saab Safir produsert mellom 1946 og 1966.

Saab 91B Safir, som fløy første gang 18. januar 1949, ble utviklet etter interesse fra det svenske flyvåpenet og tatt i bruk under betegnelsen Sk 50. 91B Safir ble også tatt i bruk av det norske Luftforsvaret, som til sammen fikk levert 30 fly; 25 fly i 1956/57 og ytterligere 5 i 1978. Disse ble brukt hovedsakelig som treningsfly, men også brukt av forskjellige flystasjoner som forbindelsesfly. Luftforsvaret faset ut sine siste Safir i 1982.

Spesifikasjoner

Saab 91B Safir var utstyrt med en Avco Lycoming O-435-A sekssylindret boksermotor med en ytelse på 190 hestekrefter.

  • Vingespenn: 10,60 meter
  • Lengde: 7,95 meter
  • Normal lastet vekt: 1218 kilogram
  • Topphastighet: 275 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg