SST er transportfly som flyr fortere enn lyden.

Det første overlyds-passasjerfly i regulær trafikk var det britisk-franske Concorde, som var i bruk fra 1976 til 2003, mens det sovjetiske Tu-144 ble benyttet i regulær passasjertrafikk fra 1977 til 78. Disse flyene var hovedsakelig bygd av aluminiumslegeringer.

Studier av etterfølgere har vært drevet siden, de mest aktuelle nå er forretningsflyet Aerion AS2 som er under utvikling og er planlagt å fly i 2019, og et passasjerfly med kapasitet for 55 passasjerer som er planlagt av Boom, se XB-1. I tillegg har Lockheed Martin fått midler fra NASA for å utvikle et demonstrasjonsfly, planlagt å fly første gang i 2021. Dette skal designes for å kunne fly med en hastighet på mach 1,4 ved 55 000 fot (16 764 meter), og skal teste ut støydempende teknologi.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.