Det sovjetiske supersoniske passasjerflyet Tu-144

SDASM Archives.
Lisens: CC BY 2.0

SST er transportfly som flyr fortere enn lyden.

Faktaboks

Også kjent som
forkortelse for engelsk: Supersonic Transport

Historie

Fremstilling av Aerion AS2
© 2018 Aerion Supersonic.

Det første overlydspassasjerfly i regulær trafikk var det britisk-franske Concorde, som var i bruk fra 1976 til 2003, mens det sovjetiske Tu-144 ble benyttet i regulær passasjertrafikk fra 1977 til 1978. Disse flyene var hovedsakelig bygd av aluminiumslegeringer.

Forsøk på å utvikle supersoniske passasjerfly har vært drevet siden, Aerion AS2, et tremotors forretningsfly som skulle ha kapasitet for 12 passasjerer og kunne fly med en marsjfart opptil 1,5 ganger lydens hastighet. Første flygning for AS2 var planlagt å skje i løpet av 2023 med første leveringer fra 2025, men det ble kansellert i 2021.

Passasjerflyet Overture som er planlagt av selskapet Boom er fremdeles under utvikling. Dette er planlagt å ha en passasjerkapasitet for opptil 80 passasjerer, og kunne fly med en marsjfart på 1,7 ganger lydens hastighet, se XB-1.

I tillegg har Lockheed Martin fått midler fra NASA for å utvikle demonstrasjonsflyet X-59 QueSST. Dette skal designes for å kunne fly med en hastighet på mach 1,4 ved 55 000 fot (16 764 meter), og skal teste ut støydempende teknologi.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg