Faktaboks

Sørlandet
Offisielt navn
SØRLANDET DRIFT AS
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Kristiansand s
Stiftet
14.09.2020
Daglig leder
Knut Arne Gjertsen
Styreleder
Arvid Grundekjøn
SS Sørlandet
Sørlandet er Norges og verdens eldste fullrigger i drift. Hun seiler blant annet ofte på tokt i Nordsjøen, her fra Bressaysundet i 2014.
Av .
SS Sørlandet
Sørlandet ved kai i Arendal.
Av /GRID-Arendal.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Sørlandet er en norsk fullrigger fra 1927. Sørlandet er Norges eldste fullrigger som fortsatt er i drift, og har siden sjøsettingen hatt hjemmehavn i Kristiansand.

Dagens skute

Ser en bort fra Star of India, som ble rigget ned til bark i 1901, er Sørlandet ikke kun Norges, men verdens eldste operative fullrigger som fortsatt er i drift. Skipet eies og driftes i dag av Stiftelsen fullriggeren Sørlandet.

I det daglige fungerer hun som internasjonal videregående skole med studiespesialiserende linjer, under navnet A+ World Academy. Via dette virket går skipet mellom havner i ulike deler av verden jevnlig. Foruten den allmenne skolegangen, læres elevene opp i sjømannskap, vektlegger karakterbygging, og har en tydelig global profil. Ellers tilbyr skuten tokt for bryllupslag, vennelag, bedrifter og andre charterturer. I likhet med Statsraad Lehmkuhl og Christian Radich, deltar også Sørlandet i regattaer, og har ved flere anledninger seilt i Tall Ships' Races.

Sammen med skutene Christian Radich og Statsraad Lehmkuhl, er Sørlandet på folkemunne en av Norges tre hvite damer.

Om skipet

Sørlandet har en rigg bestående av tre master fra forut: fokkemast, stormast og mesanmast. Hun fører tversgående seil på rær, altså råseil, på alle mastene, og er derav en fullrigger. I tillegg til dette kommer stagseilene, og en bom for føring av mesanseil på mesanmasten. Totalt har Sørlandet i overkant av 1200m2 seilføring. Den høyeste masten står 34 meter over vannlinjen.

Fra enden av baugsprydet til øverst på akterlotten er skipet ca. 57 meter langt. Langs vannlinjen strekker det seg 48 meter, og bredden er rett under 9 meter. Skroget er bygget i stål, og vekten er beregnet til 891 tonn deplasement. Størrelsen på skipet er omtrentlig 500 bruttotonn. Normalt vil dypgangen være på rundt 4,5 meter. Om bord er det kapasitet til et hundretalls mannskap og passasjerer.

For seil har skipet en topphastighet på 14 knop. Til vanlig er hastigheten noe varierende ut fra de rådende vindforhold. En maskin på 418 kW kan holde skipet i rundt 8 knop når det ikke går for seil. Fra 2020 har skipet gjennomgått større tekniske oppgraderinger av motor, og delvis elektrifisering.

Historie

Matroser i riggen, SS Sørlandet
Som klassisk seilskute fikk de kommende sjøfolkene en tradisjonell opplæring.
Av /Arkivverket.
Lisens: CC BY SA 4.0

I likhet med Christian Radich og Statsraad Lehmkuhl, var Sørlandet et planlagt skoleskip for Kristiansand. Styrmann og senere reder Oluf Andreas Tollefsen Skjelbred, opprettet et legat sammen med sin kone Marie, til finansiering av et nytt skoleskip. Denne driften skulle organiseres gjennom Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution. Fra opprettelsen av virksomheten i 1918, gikk det ni år fram til 1927 før skipet var konstruert og sjøsatt.

I denne perioden hadde Norge i stor grad faset ut den tradisjonelle bruken av seilskip, til fordel for damp- og senere forbrenningsmaskiner som framdrift. Likevel ble Sørlandet bygget som en klassisk fullrigger uten motor, til opplæringsformål. Dette var begrunnet i den gode læringseffekten som lå i denne typen skip, slik at nye matroser var best mulig skikket til videre yrkesliv.

Høivolds Mek. Verksted fikk i oppdrag å bygge skuten, som lå klart på vårparten i 1927. Det samme året gikk hun blant annet til Oslo og London, og i 1933 seilte Sørlandet over Atlanteren til Québec, og inn kanalene til Chicago. Dette var da det første norske skoleskipet som krysset Atlanteren. Skoleskipsvirksomheten fortsatte fram til okkupasjonen i 1940.

I krigsårene hadde Sørlandet flere roller som både fangeskip, bulklaster, depot og bokvarter for tysk ubåtmannskap i Nord-Norge. I denne fasen ble det gjort flere halvhjertede modifikasjoner til overbygg, romendringer og strategiske tilpasninger. Blant annet ble baugsprydet saget av, og mye av seilegenskapene var da forringet. Generelt forfalt skipet under okkupasjonen, og ble bombet i Kirkenes med påfølgende havari. På tross av dette ble skipet hevet og over tid restaurert, slik at det var tilbake til original stand i 1948.

I etterkrigsårene var det først og fremst videreføring av skoleskipstradisjonen som var skipets hovedpraksis. På 1950-tallet ble en maskin installert, slik at også motormenn kunne læres opp. Samtidig var arbeidsmarkedet forandret, slik at flere unge gutter nå gikk rett i utenriksfarten, i stedet for å starte på et skoleskip. Dette førte til en gradvis utdatering av skipets rolle.

På 1970-tallet var ikke skuten lengre et skoleskip, og var i en kort periode eid av skipsreder Jan Staubo fra Oslo, før det ble kjøpt tilbake av det samme rederiet som Skjelbred opprettet i 1878: Skjelbreds Rederi AS.

Fra 1980-tallet og fram til nyere tid har Sørlandet gått gjennom større oppgraderinger, og tilpasset seg et nytt og bredere marked for seilskip. Virksomheten er organisert gjennom Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, og det var i en periode fokus på atlanterhavstokt, nordsjøtokt, og kulturelle seilas langs norskekysten. I dette tiåret begynte også skipet å ta inn kvinner. Videre har hun fungert som kurssted for både arbeidssøkende og befalselever fra Sjøforsvaret.

Etter 2000-tallet har en av hovedforretningene vært chartervirksomhet, og lengre seilas i tropiske farvann. Siden 2015 har også den nye skolevirksomheten for allmenfag, A+ World Academy, spilt en betydelig rolle.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Sørlandet
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
91.030 Drift av historiske steder og bygninger og lignende severdigheter; 70.100 Hovedkontortjenester

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg