Sør-Afrika

I tiden etter 1994 har Sør-Afrika inntatt en viktig internasjonal posisjon. Landet står sentralt i samarbeidet om afrikansk utvikling, og spiller også en viktig rolle i den globale debatten om utvikling og miljø. I 2002 ble det store Verdenstoppmøtet om bærekraftig utvikling (WSSD) avholdt i Johannesburg, det største FN-møtet som til da var avholdt. Mer enn 120 statsledere var til stede på toppmøtet. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Sørafrikansk utenrikspolitikk har et åpenbart skille i ved innføringen av demokrati og regimeskiftet i 1994. Fra å ha vært internasjonalt isolert ble Sør-Afrika gradvis en integrert del av verdenssamfunnet, og fra å være i prinsippet utstøtt fra afrikansk samarbeid, ble Sør-Afrika en politisk og økonomisk drivkraft på kontinentet. Omvendt var Sør-Afrika under apartheid et hovedanliggende i afrikansk og internasjonal politikk, med bred fordømmelse og – etter hvert – tiltagende internasjonale sanksjoner mot regimet.

Afrikansk samarbeid

ANC-regjeringen har siden 1994 ført en aktiv og selvstendig utenrikspolitikk. Fremfor alt har utenrikspolitikken fått et tydelig afrikansk fokus, så vel som styrket kontakt med andre land i sør. Særlig vekt er lagt på å utvikle nære forbindelser med landene i det sørlige Afrika, både på grunn av den felles historien i kamp mot apartheid og for å styrke regional integrasjon. Sentralt i dette samarbeidet er den regionale samarbeidsorganisasjonen Southern African Development Community (SADC), som Sør-Afrika sluttet seg til i 1994, mens samarbeidet innen Southern African Customs Union (SACU) er videreført. I 1994 ble Sør-Afrika gjenopptatt i Samveldet av nasjoner, samme år ble landet medlem av Organisasjonen for afrikansk enhet (OAU), nå Afrikanske Union (AU) – der Sør-Afrika hadde formannskapet i 2003–2004. Sør-Afrika sluttet seg i 1994 også til South Atlantic Peace and Cooperation Zone, og undertegnet en deklarasjon for å gjøre Sør-Atlanteren til en atomvåpenfri sone.

President Thabo Mbeki og Sør-Afrika var i 2001 en av forslagsstillerne til New Partnership for Africa's Development (NEPAD) – et nytt grunnlag for samarbeid om afrikansk utvikling i det nye årtusen, i tråd med en politikk for en afrikansk renessanse fremmet av Mbeki, som bedrev en aktiv utenrikspolitikk og la stor vekt på å styrke afrikanske forbindelser, politisk, økonomisk og kulturelt. I 2004 vedtok AU å plassere sitt panafrikanske parlament i Sør-Afrika, et tegn på landets nye og sterke politiske stilling på kontinentet. Sør-Afrika hadde formannskapet i Bevegelsen av alliansefrie stater i perioden 1998–2002.

Sør-Afrikas forhold til resten av Afrika har også vært preget av Sør-Afrikas sterke vektlegging av konsensus og ønske om samarbeid. Dette har ofte ført til at Sør-Afrika har vært lite villige til å innta standpunkter som kan oppfattes som kontroversielle av andre afrikanske ledere. Samtidig er Sør-Afrikas forhold preget av det sørafrikanske næringslivets sterke rolle som investor og handelspartner på deler av kontinentet. I de senere år har opptøyer og trakassering av afrikanske innvandrere til Sør-Afrika skapt nye problemer for Sør-Afrikas forhold til resten av Afrika.

Internasjonale organisasjoner

Sør-Afrika var et av 51 land som i 1945 grunnla FN, men ble i 1974 suspendert på grunn av apartheid-politikken. FN støttet kampen mot apartheid og innførte sanksjoner mot regimet, samtidig som de to frigjøringsorganisasjonene ANC og PAC fikk observatørstatus. I mai 1994 opphevet FNs sikkerhetsråd de siste gjenværende sanksjonene, våpenembargoen, og landet fikk gjenoppta sin deltakelse i FNs organer; den nye regjeringen legger stor vekt på multilateralisme, og deltar aktivt i FNs arbeid. Sør-Afrika var for første gang medlem av FNs sikkerhetsråd i 2007–2008. I overgangsperioden mellom apartheid og demokrati satte FN inn en mindre observatørgruppe, UN Observer Mission in South Africa (UNOMSA), for å bistå i å håndtere den politiske volden i landet.

Konfliktløsning og fredsbevarende operasjoner

Som en regional og kontinental stormakt er det stilt forventninger til Sør-Afrika også innen konfliktløsing og fredsinnsats. Tidligere president Nelson Mandela var således aktiv blant annet i forsøk på å finne en løsning på konflikten i Burundi. Senere har Sør-Afrika vært aktive meklere og i konfliktene i Kongo (Zaïre), Elfenbenskysten, Komorene, Lesotho, Madagaskar, Sør-Sudan og Zimbabwe. Sør-Afrika har bidratt sterkt både med militære, politi og sivile i flere av FNs fredsbevarende operasjoner.

Kina

I 1997 etablerte Sør-Afrika diplomatiske forbindelser med Kina, på bekostning av Taiwan. Kina har, som i andre deler av Afrika, etablert nære økonomiske forbindelser med Sør-Afrika. Kina er i dag Sør-Afrikas viktigste handelspartner og en stor investor i landet.

Historisk bakgrunn

Sør-Afrika har alltid vært en stormakt på det afrikanske kontinentet. Det historiske bakteppet har vært landets forankring i europeiske kolonimakter, tett integrering i internasjonal økonomi og stor avhengighet av tilgang på arbeidskraft fra hele det sørlige Afrika. Med industriveksten på 1960- og 1970-tallet ble også Afrika et særlig viktig marked for sørafrikansk industrieksport. Tilgang på utenlandsk kapital, teknologi og markeder for egen eksport har vært viktige hjørnesteiner i utenrikspolitikken. Med avkoloniseringa i Afrika fra slutten av 1950-tallet, økende internasjonale protester og krav om sanksjoner mot apartheid skapte nye utfordringer for Sør-Afrikas utenrikspolitikk. Trygge grenser og kontroll over nabostatene sammen med tiltak for bekjempe sanksjoner og å hindre at ANC skulle få fotfeste i eksil ble prioriteringer under apartheid-epoken.

Sør-Afrika var medlem av det britiske samveldet og med Storbritannias monark som overhode, men valgte å gå ut av dette og erklærte seg som republikk i 1960.

Nabostatene til Sør-Afrika – Botswana, Namibia, Swazliand og Lesotho – var alle økonomisk dominert og knyttet til Sør-Afrika gjennom Southern African Customs Union opprettet i 1910 – verdens eldste tollunion. Etter selvstendighet fra kolonimaktene opprettet andre stater opprettet en egen samarbeidskomite for å støtte frigjøringsbevegelsen og kampen mot apartheid og for å legge grunnlaget for egen økonomisk uavhengighet fra Sør-Afrika. Dette omfattet i starten Zambia og Tanzania, og fra 1975 Angola og Mosambik, mens Zimbabwe ble det siste medlemmet med selvstendigheten i 1980. Bare Malawi sto utenfor disse frontlinjestatene som samarbeidet er omtalt som. I 1980 opprettet frontlinjestatene en egen økonomisk samarbeidsorganisasjon (SADCC) for å fremme økonomisk utvikling uavhengig av Sør-Afrika. Botswana, Swaziland, Lesotho og Malawi sluttet seg også til dette.

Nabolandet Namibia (eller Sørvest-Afrika) var okkupert av Sør-Afrika fra 1914 og styrt som en slags tilleggsprovins fram til 1989. Da gikk Sør-Afrika med på å gi landet selvstendighet og etter en FN-overvåket overgangsperiode vant frigjøringsbevegelsen SWAPO det første frie valget der.

Sør-Rhodesia (dagens Zimbabwe), Angola og Mosambik har alle vært viktige allierte for Sør-Afrika, men med selvstendigheten opphørte dette og landene bel aktive støttespillere for ANC og frigjøringskampen inne i Sør-Afrika. Sør-Afrika svarte med militær aggresjon og omfattende økonomisk destabilisering. Dette var mest omfattende i Angola der Sør-Afrika også invaderte militært og hadde store troppestyrker og spesialsoldater stasjonert inne i landet.

I 1980, ved Zimbabwes selvstendighet, tok Sør-Afrika over kontrollen med den mosambikiske geriljaen RNM (ReNaMo), som opprinnelig ble dannet av rhodesisk etterretning. Sør-Afrika bygde opp RNM til et instrument i kampen mot regjeringen i Mosambik, og bidrog til å kaste landet ut i en svært ødeleggende krig. Sør-Afrika foretok i 1980-årene kommandoangrep mot Mosambik, så vel som inn i Botswana, Lesotho, Zambia og Zimbabwe. Sør-Afrika gjennomførte også likvideringer av ANC-ledere i eksil – både i Afrika og i europeiske land.

Etter apartheids fall i 1994 ble bedring av forholdet til Afrika definert som en hovedprioritet i utenrikspolitikken. Sør-Afrika ble medlem av samarbeidsorganisasjonen for økonomisk utvikling i det sørlige Afrika (SADCC) og tatt opp som medlem av Organisasjonen for afrikansk enhet (OAU) – forløperen for dagens Afrikanske Union.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg