Rutastakken fra Lesja har utgangspunkt i samme type draktskikk som de andre tradisjonelle livkjolene i Gudbrandsdalen. Det som skiller dem fra hverandre, er at Lesja og Dovre brukte rutet stoff i både liv og stakk. Bunaden er tatt opp igjen etter et rikholdig draktmateriale og en draktskikk som var godt kjent, sjøl om den hadde vært ute av bruk ei tid.
Faktaboks
Livkjolene kom til Gudbrandsdalen etter påvirkning av empiremote tidlig på 1800-tallet. En del plagg fra 1700-tallets rokokkopåvirkede mote ble sydd om for å passe inn i den nye skikken, men også nye klær ble tilvirket. De ulike bygdelagene i Nord-Gudbrandsdalen kunne ha sine særtrekk, i tillegg til at de ulike veverskene sto for individuelle variasjoner.
En slik geografisk variant utviklet seg på Lesja og Dovre, der en i stedet for de randete (stripete) stakkene ellers i Nord-Gudbrandsdalen vevde rutete stakker. De rutete stakkene kunne variere mye i mønster og farger, men innenfor gitte rammer der rødt, grønt og svart forekommer hyppigst.
Bortsett fra avviket med ruter i stedet for render følger draktskikken med rutastakken den samme utviklinga som de andre livkjolene i Nord-Gudbrandsdalen. På 1920-tallet var det ønske om å ta opp igjen den lokale draktskikken i en egen bunad for Lesja, og Helga Doseth sto i spissen for arbeidet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.