Faktaboks

Rudolph Simonsen

Rudolph Hermann Simonsen

Født
30. april 1889
Død
28. mars 1947

Rudolph Simonsen var en dansk komponist, pianist og pedagog. Han skrev fire symfonier på 1920-tallet, samt kammermusikk, korverker og sanger. Han hadde interesser utover det kompositoriske, og ble egentlig mer kjent for sine mange forelesninger i musikkhistorie ved musikkonservatoriet i København enn for komposisjonene.

Simonsen etterfulgte Carl Nielsen som rektor for konservatoriet da Nielsen døde i 1931. Da Danmark ble okkupert av nazistene i 1940 flyktet Simonsen og hans familie, som var jøder, til Sverige. Nazistenes okkupasjon av Danmark ble et enormt sjokk for Simonsen som var en stor beundrer av tysk kultur.

Bakgrunn

Etter å ha gått på Henrik Madsens skole med avgangseksamen i 1906 begynte Simonsen å studere jus. Den avsluttende cand. jur-eksamen i 1912 er omtalt som fremragende. Mens han studerte jus oppdaget man at Simonsen hadde stor interesse for den klassiske kultur, først og fremst gresk kultur og filosofi. Han studerte de klassiske språkene gresk og latin samt hebraisk i tillegg til filosofen Baruch Spinoza. Av diktere var Simonsen særlig opptatt av Johann Wolfgang von Goethe.

Samtidig med jus-studiene begynte han å studere på Det kongelige musikkonservatoriet i København. Her studerte han årene 1907–1909 klaver med Agnes Adler (1865–1935) og teori med Otto Malling (1848–1915) med videre studier også i Berlin og Paris. Hans avsluttende klaverstudier gjorde han med Teresa Carreño (1853–1917) og Anders Rachlew (1882–1970). Som et kammermusikalsk eksamensverk komponerte Simonsen en klaverkvartett i 1908. Simonsens debutkonsert fant sted i 1911. De etterfølgende 20-års tid fremstod han som en av Danmarks aller fremste pianister.

Som komponist

Etter debutkonserten ble Simonsens virksomhet preget mye av å komponere. Mellom 1907 og 1909 foreligger noen mindre orkesterverk fra Simonsens hånd. I 1910 kom hans første større orkesterverk, Ouverturen i g-moll. Ouverturen viser klarhet, men samtidig også det helt trivielle. Stilistisk viser ouverturen en viss Bruckner-påvirkning.

I 1912–1913 komponerte han sin klaverkvintett i ciss-moll og konserten for klaver og orkester i f-moll i 1915 – både klaverkvintetten og klaverkonserten ble fremført i Dansk konsertforening. I 1913 fulgte korverket «Kyrie-Gratias-Gloria» for kor og orkester, et verk som da det ble fremført i «Vor Frue kirke» resulterte i at Simonsen ble tildelt Det Anckerske legat i 1920. Korverket er også fremført i Berlin.

De fire symfoniene

Simonsens fire symfonier har titlene «Zion», «Hellas», «Roma» og «Danmark». De tre første symfoniene kan oppfattes som et musikalsk triptyk, et sammenhengende tredelt musikkverk som peker mot jødisk, gresk og romersk kultur, de tre idéhistoriske grunnelementene i vår europeisk kultur. Symfoniene er i et overordnet musikalsk perspektiv inspirert av Carl Nielsen, Jean Sibelius og Richard Wagner.

Hvor dypt det jødiske var rotfestet i Simonsen kan man diskutere, men ti år etter ouverturen i g-moll forelå hans første symfoni som viste et helt annet grep på det komposisjonstekniske. Symfonien med tittelen «Zion» komponert i 1920 er den første danske symfoni inspirert av en jødisk livsfølelse. Samtidig viser symfonien at Simonsen fulgte den symfoniske vei som Carl Nielsen hadde pekt på, først og fremst den vei som la vekt på musikkens psykologiske side i tillegg til det som er kalt Carl Nielsens progressive tonalitet. Symfonien har to sats-deler, den ene delen med tittelen «Kampen mot slaveriet» og den andre med tittelen «Pakten». I første sats finner man en rekke korte stridslignende motiver som noen har kalt «jødiske riff», rytmiske figurer som er gjennomgående i hele satsen, og endog hele symfonien. Andre sats, «Pakten», innleder med en fredsvisjon og er en etterklang av den langsomme satsen i Carl Nielsens tredje symfoni, «Sinfonia Espansiva».

Symfoni nr. 2 er komponert i 1921 og er inspirert av en reise til Italia og møtet med noen av antikkens klassiske steder. Simonsen var vel kjent med de klassiske språkene gresk og latin og symfoniens titler peker på dette når man ser titlene: «Orestien», «Ensomheten ved templene» og «Pallas Athena». Men symfonien var ingen reiseskildring, derimot er verket en refleksjon over noen av de sentrale klassiske greske ideer. «Orestien» starter med Aiskhylos’ trilogi om mord og hevn, ikke som et symfonisk dikt, men mer som et studium om musikalske emosjoner. «Ensomheten ved templene» viser lite av melankoli, derimot fremstår satsen som et symbol for egen ensomhet. «Pallas Athena» er ganske enkelt en festlig marsj der Simonsen har forsøkt å fange den antikke greske kulturens løssluppenhet – i Carl Nielsens klesdrakt.

Symfonien fikk en bronsemedalje ved olympiaden i 1928.

De senere verkene

Simonsen fikk også tid til å komponere kammermusikk. I 1923 kom strykekvartett nr. 1 i C-dur og i 1925 nr. 2 i a-moll med tilnavnet «Tagore» samt en klarinettkvintett i 1929. «Fire sapphiske Sange» kom i 1926–1927 fulgt av korverket «Vinter» for sopran, blandet kor og orkester til tekst av Erik Moltesen i 1927. Simonsens «Festmusik til Synagogens 100-års jubilæum» for soli, mannskor og orkester kom i 1933.

Som konservatorielærer

Da Carl Nielsen døde i 1931 var Simonsen nærmest selvskrevet til å overta som rektor ved konservatoriet. Det kongelige musikkonservatoriet i København hadde på dette tidspunktet fått en noe redusert status. Simonsen satte all sin pedagogiske og organisatoriske energi inn på å øke konservatoriets rang og status og videreutvikle dets pedagogiske og kunstneriske innhold.

Han etablert den såkalte «Store eksamen» i 1929 med den etterfølgende «Solistklassen». Resultatet ble en utdannelse på meget høyt profesjonelt nivå. Men Simonsen gikk flere skritt videre. For det første begynte han med muntlige populære foredragsserier, «Populære aftener», der han ved hjelp av musikkeksempler beskrev engasjert og levende musikkhistoriens store og mindre store komponister og deres komposisjoner. For det andre begynte han å skrive om komponistene og deres verker. Det kom flere skrifter – «Musikhistoriske hovedstrømninger» kom i 1930, «Sub specie æternitatis. Musikkulturelle perspektiver» i 1942 og regnes som den vektigste, mens «Musikhistorisk kompendium kom i 1946.

Han hadde et hovedmål for øyet – å underbygge og konsolidere konservatoriets kvalitative renommé. Da konservatoriet i 1949 fikk status som Det kongelige danske musikkonservatoriums offisielle musikkakademi, var grunnlaget basert på det forberedende arbeid som Simonsen hadde gjort.

Verk i utvalg

Orkester

  • Ouverture, 1907.
  • Tragisk ouverture, 1908.
  • Tema med variationer for strykeorkestere 1909.
  • Ouverture i g-mol, 1910.
  • Konsert for klaver og orkester i f-moll uropført i Dansk Koncertforening 1915.
  • Symfoni nr. 1, «Zion», 1920.
  • Symfoni nr. 2, «Hellas», 1921 (Skandinavisk Musikforslag).
  • Symfoni nr. 3, «Roma», 1923, (Wilhelm Hansen, lommepartitur).
  • Symfoni nr. 4, «Danmark», 1925.

Kammermusik

  • Klavertrio, 1906-1907.
  • Sonate for fiolin og klaver, 1907.
  • Klaverkvartett, 1908.
  • Romance for fiolin og klaver, 1910.
  • Klaverkvintett, 1912-1913.
  • Strykekvartett nr. 1 i C-dur, 1923.
  • Strykekvartett nr. 2 i a-moll, «Tagore», 1925.
  • Klarinettkvintett, 1929.

Klaver

Kor

  • «Kyrie – Gratias – Gloria» for blandet kor og orkester, 1913.
  • «Vinter» for sopran, blandet kor og orkester, tekst: Erik Moltesen, 1926.
  • «Festmusik til Synagogens 100 års jubilæum» for soli, mannskor og orkester eller orgel, 1933.

Sanger

  • «5 sange» («Våren», «Nachtgesang», «I gondolen», «Der slår et ur», «Spillemænd»), 1912 (Wilhelm Hansen).
  • «4 sapphiske sange», 1916-27, (Wilhelm Hansen).

Skrifter

  • «Musikkhistoriske hovedstrømninger», 1930
  • «Almenneskelige verdier: Plato–Spinoza–Goethe, 1940
  • «Sub specie æternitatis. Musikkulturelle perspektiver», 1942
  • «Musikhistorisk kompendium», 1946

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg