Rudolph Maté var en amerikansk filmfotograf og filmregissør av polsk opprinnelse.
Da han vokste opp, lå fødebyen Kraków i Østerrike-Ungarn, og han innledet sin karriere i den ungarske filmindustrien i 1919. Han skrev seg inn i filmhistorien som Carl Th. Dreyers fotograf på La Passion de Jeanne d'Arc (1928) og Vampyr (1932).
I Hollywood fotograferte han Hitchcocks Foreign Correspondent (Kriminalreporter Jones, 1940) og Lubitsch' To Be Or Not To Be (Å være eller ikke være, 1942). Han regidebuterte i 1947, og laget blant annet den hardkokte kriminalfilmen D.O.A. (1950).
Maté ble Oscar-nominert som beste fotograf fem år på rad, uten å vinne prisen: Foreign Correspondent (1940), That Hamilton Woman (1941), The Pride of the Yankees (1942), Sahara (1943) og Cover Girl (1944).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.