Rosenthal-effekt

Rosenthal-effekt, forventningseffekt, også kalt Pygmalion-effekten, er et fenomen som først ble systematisk utforsket av den amerikanske psykologen Robert Rosenthal (født 1933).

I en klassisk studie ved en skole i 1968 viste Rosenthal og Lenore Jacobson at det å opplyse lærere om at noen tilfeldig utvalgte elever i en klasse var spesielt lovende, skapte en forventning som over tid produserte den forventede effekten. Effekten lot seg måle i en forbedring i IQ-skårer. Nærmere analyser viste at de positive forventningene var ledsaget av en systematisk forskjellsbehandling av de «lovende» elevene ved at de fikk mer oppmerksomhet, bedre tid til å svare, og så videre.

I 1994 oppsummerte Rosenthal 30 års forskning på forventningseffekten og viste til mer enn 400 undersøkelser på området. Fra disse studiene kunne man beregne en gjennomsnittlig effektstørrelse på d = .70, noe som tilsier at forventningseffekten er medium til sterk. Effektstørrelsen varierte mellom ulike forskningsområder, der den største effektstørrelsen var å finne innenfor læringspsykologi med dyr som forsøkssubjekter.

Den klassiske studien her ble utført av Rosenthal og Kermit L. Fode i 1963. De viste at forsøksledere som trodde at de gjorde eksperimenter med «dumme» rotter som skulle lære å løpe gjennom en labyrint fikk signifikant dårligere resultater enn hvis de trodde at de hadde å gjøre med «smarte» rotter. Rottene var i virkeligheten tilfeldig fordelt til betingelsene i eksperimentet, slik at forskjellen i prestasjon bare kunne skrive seg fra ulike forventninger hos forsøkslederne.

I forskningsmetode

Innenfor forskning viser denne effekten en tendens til å få resultater som stemmer overens med forskningshypotesen som et resultat av forsøksledernes forventninger. Fenomenet kan utgjøre en feilkilde for psykologisk og samfunnsvitenskapelig forskning, noe som gjør at forskere bruker spesielle design for å få kontroll over forventningseffektene.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg