Rosenthal-effekt, forventningseffekt, også kalt Pygmalion-effekten. Fenomenet ble først systematisk utforsket av den amerikanske psykologen Robert Rosenthal. I en klassisk studie viste Rosenthal og Jacobson (1968) at det å opplyse lærere om at noen tilfeldig utvalgte elever i en klasse var spesielt lovende, skapte en forventning som over tid produserte den forventede effekten. Effekten lot seg måle i en forbedring i IQ-skårer. Nærmere analyser viste at de positive forventningene var ledsaget av en systematisk forskjellsbehandling av de "lovende" elevene ved at de fikk mer oppmerksomhet, bedre tid til å svare, og så videre.

Innenfor forskning viser denne effekten til en tendens til å få resultater som stemmer overens med forskningshypotesen som et resultat av forsøksleders forventninger. Fenomenet kan utgjøre en feilkilde for psykologisk og samfunnsvitenskapelig forskning, noe som gjør at forskere bruker spesielle design for å få kontroll over forventningseffekter.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.