Roger Elliot Fry, britisk kunsthistoriker, utdannet seg først til maler under Francis Bate i London og Paris, men vant lite bifall med sine «futuristiske» landskaper. Sin største innsats gjorde han som kunstkritiker og kunstvitenskapelig forfatter med studier over Giovanni Bellini og Veronese, videre med Sir Joshua Reynolds' Discourses on Painting (1905) og ikke minst ved boken om Paul Cézanne (1927). For øvrig kan nevnes Vision and Design (1920), Architectural Heresies of a Painter (1921) og Reflections on British Painting (1934). Fry har sikret seg en plass i moderne kunstforskning både ved sin propagandistiske holdning overfor moderne kunst og ved sin strenge formalistiske kritikk. For Storbritannia har hans virke vært av avgjørende betydning. I perioden 1913–19 aktiviserte han brukskunsten og ledet The Omega Workshop. Han var med og grunnla det anerkjente tidsskrift Burlington Magazine.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.